Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Archive for the category “Reveal the Truth”

Somalia dan kita sebagai Muslim

Sudah separuh Ramadan kita lalui, insya Allah dengan penuh keimanan dan ketaqwaan.

Namun, keimanan seseorang itu tak lengkap tanpa kasih sayang, belas kasihan sesama Muslim dan sesama manusia. Islam adalah ajaran yang paling menitikberatkan konsep humanity / kemanusiaan.

Dalam hadis Nabi SAW :

“Perumpamaan orang-orang Mukmin dalam hal kecintaan, kasih-sayang dan belas kasihan sesama mereka, laksana satu tubuh. Apabila sakit satu anggota dari tubuh tersebut maka akan menjalarlah kesakitan itu pada semua anggota tubuh itu dengan menimbulkan insomnia (tidak boleh tidur) dan demam (panas dingin).” – HR. Muslim

Sedarkah kita nun jauh di seberang sana beribu-ribu kilometer dari Malaysia, saudara kita yang seagama di Somalia merana dilanda kemarau disamping krisis politik yang tidak berkesudahan. Negara mereka miskin, sumber terhad terpalut pula dengan peperangan saudara…Allah….bak kata pepatah melayu, sudah jatuh ditimpa tangga.

اللهم يا حنان يا منان أغث برحمتك المسلمين في الصومال

اللهم إنهم جياع فأطعمهم اللهم إنهم عطشى فاسقهم برحمتك يا أرحم الراحمين

Ya Allah! mereka semua kebuluran, maka Engkau berikanlah mereka makanan. Ya Allah ! sesungguhnya mereka kelaparan dan dahaga maka berikanlah mereka air dan makanan dengan rahmat-Mu. wahai tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

* doa itu patut dimasukkan dalam qunut subuh & witir dalam ramadan ni.

Dimana suara-suara lantang umat ISlam yang begitu gigih memperjuangkan nasib umat Islam Palestin? Dimana usaha-usaha yang gempak bila bercakap bab Gaza ?

Adakah disebabkan Somalia ini kurang tumpuan ? berkulit hitam ? negara berpasir dan panas? maka aktivis-aktivis terbabit tidak berminat?

Kita mengejar Syurga dengan membantu saudara kita di Palestin, namun kita tinggalkan Neraka pada saudara kita di Afrika (Somalia).

itu pandangan prejudis. – biarkan.

mengikut rangkaan dan kajian UK Development Secretary, dianggarkan 400,000 kanak-kanak menghadapi kematian kerana kebuluran di Somalia. Itu anggaran sedangkan yang realitinya, 10 orang kanak-kanak dibawah umur 5 tahun meninggal dunia setiap hari di kem pelarian Kobe. Itu baru satu kem pelarian.

masyarakat UK dan USA sudah lama prihatin pada nasib saudara kita di Somalia, akhbar-akhbar mereka setiap minggu melaporkan situasi terkini pelarian Somalia di Dadaab, Kenya, situasi rakyat Somalia itu sendiri yang kebuluran. Mereka yang semuanya Kristian yang juga golongan missionari lebih mendahului kita dalam membantu. Bahkan majority mereka membantu atas dasar kemanusiaan.

Pelarian Somalia, Mohamed Ibrahim bersiap untuk mengebumikan jenazah anaknya yang berusia setahun yang mati akibat kebuluran.

Malu dan sedih dengan umat Islam yang hanya baru sebulan dua ini kedengaran suara-suara dan akhbar-akhbar tempatan yang bercakap dan melaporkan berita tentang Somalia. Kenapa Umat ISlam selalu pending dalam mendapatkan informasi sebegini?

Alhamdulillah….walau terlambat, negara anggota Organisation of the Islamic Conference (OIC) yang mengadakan sidang tergempar di Istanbul sudah menyumbang $350mil untuk Somalia. Di Malaysia juga sudah ada badan-badan NGO yang bertindak menubuhkan tabung bantuan kemanusiaan untuk Somalia. Itu semua baru tercetus bulan ni. Begitu sempurna tadbiran Allah dengan mengurniakan kita bulan Ramadan, kalau tak rasanya belum lagi ada tabung-tabung tu.

“..you do not go to bed full if your neighbour is hungry. If we had fulfilled our responsibilities, would our brethren nation Somalia be in this situation?” he asked. “This is not only a test for the Somali people, it is a test for all humanity.” – Reccip Tayyip Erdogan, Turkey’s Prime Minister.

It is a test for all humanity – yup, itulah yang sebenarnya.

Untuk maklumat lanjut pasal krisis di Somalia boleh google je. AKu selalu baca kat akhbar the Guardian sebab akhbar ni selalu update yang terkini pasal saudara kita di Somalia. Juga boleh baca di sini dan lain-lain akhbar luar Malaysia. Kalau cari yang Malaysia, ciput sangatlah info yang kita boleh dapat.

Bagi yang berminat untuk menghulurkan bantuan, derma, sedekah dsb boleh menghubungi badan -badan berikut :

Global Peace Malaysia

TERAS

MERCY Malaysia

Perdana Global Peace Foundation

dan lain-lain lagi yang mungkin aku tak tahu kewujudannya. Tolong sebar-sebarkan info ini supaya kita dapat meningkatkan kesedaran bersama dalam membela nasib saudara seagama tak kira walau dimana mereka berada samaada di Palestin, Afghanistan, Narathiwat, Iraq, Somalia dan lain-lain. At least, we contribute something for our neighbor in this wonderful world.

Bila membeli untuk berbuka, ingatlah nasib saudara kitayang kebuluran. Jangan membazir walau sebutir nasi sedangkan saudara kita di somalia nak jumpa sebutir nasi dalam setahun pun susah. Tolonglah! sedar dan bangkit dalam membela nsib sesama insan tanpa mengira batas sempadan, bangsa dan agama.

من لا يرحم لايرحم

Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi.

Hari Penentuan Arah Kiblat

Bagi umat Islam diseluruh dunia, esok merupakan tarikh penting bagi mereka untuk menentukan samaada arah kiblat ditempat mereka bertepatan dengan Kaabah atau tidak. Ia dinamakan Istiwa’ A’dzhom.

Apakah Istiwa’ A’dzhom?

Istiwa’ A’dzhom merupakan saat matahari secara tepatnya melintasi pada koordinat Kaabah iaitu 210 25′ 21.03″ N, 39o 49′ 34.42″ E. Ketika fenomena ini berlaku, matahari berada tepat diatas Kaabah.

Fenomena ini membolehkan kita menentukan arah kiblat secara tepat dan mudah. Ia hanya berlaku 2 kali setahun iaiatu pada 28 Mei dan 16 Julai setiap tahun. Namun jika tahun tersebut merupakan tahun lompat maka ditolak 1 hari menjadikannya 27 Mei dan 15 Julai pada setiap tahun lompat. Bila berbicara soal ibadah biasanya kita akan merujuk kepada kalendar Hijri atau Lunar namun untuk fenomena ini kita menggunakan kalendar Masehi atau Solar..harap jelas.

Secara ringkas:

Tarikh : 28 Mei dan 16 Julai (27 Mei dan 15 Julai bagi tahun lompat)

Masa : a) waktu Makkah =  12:16 (28 Mei) dan 12:28 (16 Julai)

b) waktu Malaysia = 5:16 pm (28 Mei) dan 5:28 (16 Julai)

Dua hari dalam setahun ini adalah lebih baik kita isytiharkan sebagai Hari Arah Qiblat. Ok la, aku tak nak membebel panjang. Kita teruskan dengan langkah-langkah yang perlu dibuat untuk mengetahui arah kiblat tempat kita (masjid, rumah, pejabat dll) adalah tepat.

Langkah-langkahnya :

Perhatikan gambar dibawah sambil memahami langkah-langkah yang diterangkan. Rasanya kalau tengok gambar di bawah ni pun dah cukup.

  1. Pacakkan satu batang kayu atau apa-apa objek lurus di atas permukaan yang rata.
  2. Pastikan obejk dipacakkan secara lurus dan tegak 90′ dan tidak terlindung dari cahaya Matahari. Nak senang, kita boleh juga guna tingkap bilik @ masjid kita yang disinari cahaya matahari ataupun guna je objek sedia ada yang lain seperti tiang rumah, tiang lampu eletrik dsb.
  3. Tunggu sehingga 5:16pm (jika 28 Mei) dan 5:28pm (jika 16 Julai)
  4. Apabila masuk waktunya,lihat pada bayang objek dan unjurkan bayang tersebut ke arah kedudukan Matahar
  5.   * bayang yang terbentuk dari objek tidak menunjukkan arah kiblat tetapi arah yang setentang dengan bayang itulah           arah kiblat.
  6. Garisan yang diunjurkan itulah menunjukkan arah kiblat yang tepat, Insya Allah.
Safety Precaution:
  1. Pastikan jam anda tepat dan tidak rosak..hehe
  2. Pastikan anda merujuk waktu Malaysia (5:16pm/5:28pm) bukannya waktu Makkah. Waktu tersebut hanya boleh digunapakai di Malaysia sahaja.
Ok la, harap entri kali ini bermanfaat dan dapat dimanfaatkan bersama. Entri ini adalah yang pertama berkaitan ilmu falak (astronomy islam) dalam blog ini selepas 5 tahun aku meninggalkan ilmu falak ini sejak di zaman sekolah menengah..huhu
Insya Allah dimasa-masa akan datang aku akan berkongsi tentang ilmu falak ini.

Rose Between Two Teacher

A young, new ustadh (teacher) was walking with an older, more seasoned ustadh (teacher) in the garden one day. Feeling a bit insecure about what Allah had for him to do, he was asking the older ustadh for some advice.

The older ustadh walked up to a rosebush and handed the young ustadh a rosebud and told him to open it without tearing off any petals. The young ustadh looked in disbelief at the older ustadh and was trying to figure out what a rosebud could possibly have to do with his wanting to know the will of Allah for his life and ministry.

But because of his great respect for the older ustadh, he proceeded to try to unfold the rose, while keeping every petal intact… It wasn’t long before he realized how impossible this was to do. Noticing the younger ustadh’s inability to unfold the rosebud without tearing it, the older ustadh began to recite the following poem…

It is only a tiny rosebud,
A flower of Allah’s design;
But I cannot unfold the petals
With these clumsy hands of mine.
The secret of unfolding flowers
Is not known to such as I.
ALLAH opens this flower so sweetly,
Then in my hands they die.
If I cannot unfold a rosebud,
This flower of Allah’s design,
Then how can I have the wisdom
To unfold this life of mine?
So I’ll trust in Allah for leading
Each moment of my day.
I will look to Allah for His guidance
Each step of the way.
The pathway that lies before me,
Only Allah knows.
I’ll trust Him to unfold the moments,
Just as He unfolds the rose.

2010 in review

After a week been offline, just now I have time for internet in this new year of 2011. this review for 2010 become my 1st entry for 2011.

The stats helper monkeys at WordPress.com mulled over how this blog did in 2010, and here’s a high level summary of its overall blog health:

Healthy blog!

The Blog-Health-o-Meter™ reads Wow.

Crunchy numbers

Featured imagewith your support….

A Boeing 747-400 passenger jet can hold 416 passengers. This blog was viewed about 7,900 times in 2010. That’s about 19 full 747s.

In 2010, there were 56 new posts, growing the total archive of this blog to 88 posts. There were 224 pictures uploaded, taking up a total of 40mb. That’s about 4 pictures per week.

The busiest day of the year was December 1st with 94 views. The most popular post that day was Mencari Reda Allah Dalam Fotografi.

Attractions in 2010

These are the posts and pages that got the most views in 2010.

1

Mencari Reda Allah Dalam Fotografi November 2010
8 comments

2

Pasukan Bola Sepak Kelantan = Pasukan Bola Sepak Makkah ? June 2009
5 comments

3

Sikorsky X2 : Latest Technology of Helicopter June 2010
1 comment

4

Mengenang Teungku Hasan di Tiro : Mujahid Agung Nusantara June 2010

5

Zikir Untuk Menguatkan Tulang Belakang May 2010
4 comments

 

thanks for all of you who’re keep visiting my blog, especially 2010 visitor.

Welcome for new visitor! hope I’ll have plenty of time to blog this year.

Adios!

Gereja Dimartabatkan, Masjid Al-Aqsa pula ?

ketika mana Masjid Al-Aqsa diambang keruntuhan dibawah tangan-tangan jijik zionis…

tiba-tiba, tapak gereja lama dinaik taraf sebagai tarikan pelancong di sebuah negara umat Islam, bahkan amat hampir dengan tanah suci Makkah dan Madinah.

di mana?

Pulau Sir Bani Yas, Abu Dhabi, UAE.[ rujuk sini ]

sebahagian dari struktur asas gereja lama di Pulau Sir Bani Yas

aku tidak membantah jika ingin jadikan tapak arkeologi gereja lama sebagai tarikan pelancong, tapi apa signifikannya ? apatah lagi ianya terletak di jazirah Arab.

untuk keuntungan ekonomi negara?  yup, jawapan itu munasabah.

Namun bagi negara yang terletak di semenanjung arab (jazirah arab), secara peribadi aku berpendapat tindakan kerajaan Abu Dhabi satu tindakan yang salah.

Ahli arkeologi yang cuba merungkai kembali tapak tersebut adalah orang Kristian Dr. Joseph Elders dan projek tersebut pula mendapat sokongan secara tak langsung dari Badan Gereja di England dan disokong secara langsung oleh kerajaan UAE sendiri. Untuk lebih lanjut berkenaan projek ini sila rujuk sini.

tapak gereja lama pra-Islam yang ditemui pada tahun 1992

Aku bukanlah ingin prejudis dan sangka buruk terhadap orang Kristian, tapi cuba fikir apa motif mereka berusaha untuk mengorek tapak gereja dan pamerkan pada umum?

Bagi aku, itu satu usaha mendakwahkan Kristian pada masyarakat umum yang majority Muslim. Secara general, mereka didedahkan Kristian sebagai agama yang lebih dahulu bertapak di situ sebelum Islam. Apa kaitannya..cuba fikir sendiri.

Bahkan di UAE sendiri, orang Kristian diberikan tanah oleh kerabat diraja untuk membina gereja walaupun undang-undang negara memang  mengawal ketat  perkembangan agama selain Islam. sebagai contoh di Jabal Ali yang dibina pada 2001. Apa ke bengapnya raja arab ni siap bagi sedekah tanah untuk bina gereja.

Kita faham penduduk UAE, 80% adalah foreigner namun daripada jumlah tersebut 55% adalah Muslim, dan Kristian adalah antara minority paling rendah dengan 10% daripada 80% foreigner. Tapi Kristian dilayan sebegitu ‘baik’ oleh pihak berkuasa, kenapa? Jika nak dikatakan caring akan kebebasan beragama, bagaimana dengan agama Hindu yang merupakan agama minority yang paling besar di UAE dibandingkan dengan Kristian. [ sila rujuk sini ]

Bagaimana dengan pesanan Rasulullah didalam satu hadis yang sahih lagi jelas ?

لا يجتمع دينان في جزيرة العرب

Tidak boleh dikumpulkan dua agama di semenanjung Arab [riwayat Imam Malik dll,juga didalam Shohihain]

Orang kafir dibenarkan memasuki dan tinggal di semenanjung arab (jazirah arab) jika untuk tujuan bekerja, diplomatik dan business. Tapi mereka diharamkan daripada menjadikan jazirah arab sebagai tempat menetap untuk selamanya serta memiliki hartanah di jazirah Arab. sila lihat fatwa oleh Shaykh Abd Aziz Bin Muhammad Alu Shaykh (mufti Saudi Arabia) , Shaykh Soleh Bin Fauzan al-Fauzan dan ulama’-ulama’ lain di sini.

Aku pun tak faham dengan perangai orang Arab yang sekarang ni jahil dalam kemodenan jahiliah. Mereka terlalu mengagung-agungkan kemajuan Barat, terutama Amerika dan Britain. Lihat saja kehidupan masyarakat Arab yang langsung tidak mencerminkan budaya Arab apatah lagi sebagai Muslim, jauh sekali. huhu.. Bak kata pepatah melayu, Menang Sorak Kampung Tergadai, nampaknya itulah nasib yang bakal menimpa pak-pak Arab yang bodoh.

sama-samalah kita fikirkan nasib yang menimpa umat Islam hari ini..

Khalifah Umar Bin Abdul Aziz pernah berkata :

Kami dahulunya adalah bangsa yang hina namun Islamlah yang telah menjadikan kami bangsa yang mulia dan terhormat.

 

Justice & Equality ???

How to Clip Nails According to the Sunnah

How to clip nails according to the sunnah?


Nails, which are made of corneous substances on the tips of fingers and toes, and which protect fingers and toes from external factors, grow in the course of time. It is one of the dispositional sunnahs for human beings to clip them when they grow. The Prophet stated that it was one of the five kinds of dispositional cleanliness to clip nails. When nails grow, dirty and microbial substances may enter between nails and fingers/toes. And especially fingers contaminate microbes to all over body and into mouth while eating. Clipping nails is also very important in terms of preventive medicine. While making ablution (wudu) and full ablution, one has to wash under long nails. If they cannot be wetted because it is full of dirt under the nails, that cleaning is not accepted. It is wrong and inappropriate for the sunnah to grow nails for nice appearance even if they are kept clean.

Clipping nails is forbidden only while in the state of Ihram during Hajj and Umrah. Except for that period of time, nails can be clipped any time. There is a superstition amongst people, in which it is believed that nails cannot be clipped on some specific days and times, such as at nights. At the times when there was no electricity yet, one could not see where the clipped nails spread at night and that superstition results from that fact. It can be reasonable for such situations. However, it is unobjectionable to clip nails at nights in places where is lit up by electricity. Clipped parts of nails must not be left in random places; they must be exterminated in an appropriate way.

Appropriate way of clipping nails

Can nails toes be clipped at the same time? Is there a certain day for clipping nails?

They can be clipped at the same time. There is not a certain day for clipping nails. They can be clipped whenever necessary (whenever they grow). It is considered appropriate to start clipping nails from the nails of fingers and then to clip the nails of toes. When clipping nails of hands, it would be appropriate to start from the index finger of the right hand and continue clipping rightwards, when both hands are joined as their palms will see each other; and then to continue starting from the small toe of right foot and finish with the small toe of the left foot. (Khattab as-Subki, al-Manhal, I/189). That is what Ghazali stated.

However, Ibn Hajar said in Fath al-Baari (10/345):

There is no proven hadeeth about the order of fingers when cutting the nails. While Ibn Daqeeq al-Eid rejected the order mentioned by al-Ghazaali and those who followed him, and he said: There is no basis for any of that, and to suggest that it is mustahabb when there is no evidence for that is abhorrent in my view. If anyone were to suggest that it is mustahabb to start with the right forefinger because of its honorable status, there is no basis for the rest of this sequence. Yes there is a basis for starting with the right hand and the right foot, which is “he liked to start on the right.” End quote.

There are different views on the matter. It is more appropriate to clip nails once a week. Nevertheless, it is unobjectionable to do it once in two weeks. Clipping nails once in forty days is, however, strictly makrooh (abominable).

It is appropriate (especially for men who going to the mosque) to delay clipping nails until Friday, if the nails will not grow too much to exceed limitations. In Fataway-i Qadihan, the following is stated regarding the issue: “If a man, admitting that it is also permissible to clip nails on other days as well, decides on Fridays to clip his nails and to have his hair cut, and if his nails grow too much until Friday, it is makrooh. As a matter of fact, rizq (boons and blessings) of a person whose nails are too long will be very little. If it will not be too late or if he is waiting for Friday to clip nails in order to follow the hadith on the matter, it is appropriate. As it is narrated from Hazrat Aisha, the Messenger of Allah said:

“Whoever clips nails on Friday, Allah protects him/her from troubles until the next Friday and for three days more.” – (Qadihan NI/411); Hindiyya, V/358. For similar hadiths see al-Hindi, Kanzu’l-ummal VI/656, 659).

Orang Putih Cakap Melayu

american speak malay…???

bagus jgak eh video ni, setahun tinggal kat malaysia pun dah lancar cakap melayu. Very good klu nak compare dengan engineer tmpat aku tu, dah bertahun2 kerja kat malaysia, tapi yang dia tahu cakap…

apa? kenapa? ..only that 2 words, besides he just learn “tak de apa2” ..lols

btw, post ni bukan nak kutuk briton tmpat aku tu. Tapi ni american punya orang..

dan ini bukan pertama kali berlaku, malah yang lebih hebat & dahsyat….

enjoy !

Keseimbangan Kata Dalam Al-Quran

Abdurrazaq Nawfal, dalam Al-Ijaz Al-Adabiy li Al-Qur’an Al-Karim yang terdiri dari tiga jilid, mengemukakan sekian banyak contoh tentang keseimbangan dalam Al quran, yang dapat disimpulkan secara sangat singkat sebagai berikut.

A. Keseimbangan antara jumlah bilangan kata dengan antonimnya. Beberapa contoh, di antaranya:

* Al-hayah (hidup) dan al-mawt (mati), masing-masing sebanyak 145 kali;
* Al-naf’ (manfaat) dan al-madharrah (mudarat), masing-masing sebanyak 50 kali;
* Al-har (panas) dan al-bard (dingin), masing-masing 4 kali;
* Al-shalihat (kebajikan) dan al-sayyi’at (keburukan), masing-masing 167 kali;
* Al-Thumaninah (kelapangan/ketenangan) dan al-dhiq (kesempitan/kekesalan), masing-masing 13 kali;
* Al-rahbah (cemas/takut) dan al-raghbah (harap/ingin), masing-masing 8 kali;
* Al-kufr (kekufuran) dan al-iman (iman) dalam bentuk definite, masing-masing 17 kali;
* Kufr (kekufuran) dan iman (iman) dalam bentuk indifinite, masing-masing 8 kali;
* Al-shayf (musim panas) dan al-syita’ (musim dingin), masing-masing 1 kali.

B. Keseimbangan jumlah bilangan kata dengan sinonimnya/makna yang dikandungnya.

* Al-harts dan al-zira’ah (membajak/bertani), masing-masing 14 kali;
* Al-‘ushb dan al-dhurur (membanggakan diri/angkuh), masing-masing 27 kali;
* Al-dhallun dan al-mawta (orang sesat/mati [jiwanya]), masing-masing 17 kali;
* Al-Qur’an, al-wahyu dan Al-Islam (Al-Quran, wahyu dan Islam), masing-masing 70 kali;
* Al-aql dan al-nur (akal dan cahaya), masing-masing 49 kali;
* Al-jahr dan al-‘alaniyah (nyata), masing-masing 16 kali.

C. Keseimbangan antara jumlah bilangan kata dengan jumlah kata yang menunjuk kepada akibatnya.

* Al-infaq (infak) dengan al-ridha (kerelaan), masing-masing 73 kali;
* Al-bukhl (kekikiran) dengan al-hasarah (penyesalan), masing-masing 12 kali;
* Al-kafirun (orang-orang kafir) dengan al-nar/al-ahraq (neraka/ pembakaran), masing-masing 154 kali;
* Al-zakah (zakat/penyucian) dengan al-barakat (kebajikan yang banyak), masing-masing 32 kali;
* Al-fahisyah (kekejian) dengan al-ghadhb (murka), masing-masing 26 kali.

D. Keseimbangan antara jumlah bilangan kata dengan kata penyebabnya.

* Al-israf (pemborosan) dengan al-sur’ah (ketergesa-gesaan), masing-masing 23 kali;
* Al-maw’izhah (nasihat/petuah) dengan al-lisan (lidah), masing-masing 25 kali;
* Al-asra (tawanan) dengan al-harb (perang), masing-masing 6 kali;
* Al-salam (kedamaian) dengan al-thayyibat (kebajikan), masing-masing 60 kali.

E. Di samping keseimbangan-keseimbangan tersebut, ditemukan juga keseimbangan khusus.

(1) Kata yawm (hari) dalam bentuk tunggal sejumlah 365 kali, sebanyak hari-hari dalam setahun. Sedangkan kata hari yang menunjuk kepada bentuk plural (ayyam) atau dua (yawmayni), jumlah keseluruhannya hanya tiga puluh, sama dengan jumlah hari dalam sebulan. Disisi lain, kata yang berarti “bulan” (syahr) hanya terdapat dua belas kali, sama dengan jumlah bulan dalam setahun.

(2) Al-Quran menjelaskan bahwa langit ada “tujuh.” Penjelasan ini diulanginya sebanyak tujuh kali pula, yakni dalam ayat-ayat Al-Baqarah 29, Al-Isra’ 44, Al-Mu’minun 86, Fushshilat 12, Al-Thalaq 12, Al-Mulk 3, dan Nuh 15. Selain itu, penjelasannya tentang terciptanya langit dan bumi dalam enam hari dinyatakan pula dalam tujuh ayat.

(3) Kata-kata yang menunjuk kepada utusan Tuhan, baik rasul (rasul), atau nabiyy (nabi), atau basyir (pembawa berita gembira), atau nadzir (pemberi peringatan), keseluruhannya berjumlah 518 kali. Jumlah ini seimbang dengan jumlah penyebutan nama-nama nabi, rasul dan pembawa berita tersebut, yakni 518 kali.

(4) Kata lautan (al bahar) disebutkan 32 kali sedangkan kata daratan (al bar) disebutkan 13 kali. Jika di jumlahkan perkataan yang berkaitan tentang “lautan” dan “daratan” adalah 45 perkataan. Seperti pengiraan berikut :

Lautan : 32/45 X 100% = 71.11111111%
Daratan : 13/45 X 100% = 28.88888888%

Kini telah kita ketahui peratusan bagi “Lautan” dan “Daratan” di dalam dunia ini sebagaimana yang di sebutkan di dalam kitab sici Al Quran.

(5) [Quran 3:59]
Sesungguhnya persamaan “Isa” di sisi Allah seperti persamaan “Adam”.
Kata “Isa” dan “Adam” sama-sama muncul 25 kali.

(6) [Quran 7:176]
“anjing” dengan “kaum yang mendustakan ayat-ayat Kami” Maka persamaannya ialah :
bahwa “kaum yang mendustakan ayat-ayat Kami” (al-qawmul-ladzi_na kadz-dabu_ bi a_ya_tina_) dipersamakan/ diibaratkan kelakuannya seperti seekor
“anjing” (kalb). jika kamu menghalaunya, ia menjulurkan lidahnya, atau jika kamu membiarkannya, ia menjulurkan lidahnya juga.”Anjing” (kalb) tertulis 5 kali sebagaimana kata “Kaum yang mendustakan ayat-ayat Kami” (al-qawmul-ladzi_na kadz-dabu_ bi a_ya_tina_) tertulis 5 kali juga

(7) [Quran 29:41]
Persamaan “orang-orang yang mengambil untuk mereka wali-wali selain daripada Allah” (alladzi_nat-takhadzu_ mindu_nil-laahi), ialah seperti persamaan “laba-laba” (al-‘ankabu_t). Laba-laba (al-‘ankabu_t) tertulis 2 kali, “Orang-orang yang mengambil untuk mereka wali-wali selain daripada Allah” (alladzi_nat-takhadzu_ mindu_nil-laahi) tertulis 2 kali juga.

(8) [Quran 62:5]
Persamaan “orang-orang yang dibebankan dengan Taurat”,kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti persamaan “seekor keledai” yang memikul buku-buku yang tebal. “Keledai” (al-hima_r) dan “orang-orang yang dibebankan
dg taurat” (al-ladzi_na humilut-tawra_t) sama-sama muncul di ayat ini, yaitu hitungannya sama-sama satu kali muncul.

F. Berkaitan dengan pertidaksamaan matematik

Dalam Quran, dijumpai hint tentang pertidaksamaan ketika ada ayat yang menyatakan “Adakah sama antara A dan B (hal yastawi_ A wa B?), sebagaimana ditemukan dalam beberapa ayat. Tentunya, kita akan berfikiran
bahwa tentu saja kemungkinan (probabilitas) ketidaksamaan jumlah antara A dan B adalah sangat besar, akan tetapi anehnya, jika kita temukan ayat yang menyatakan ketidaksamaan antara A dan B, diketahui bahwa perbedaan jumlah antara A dan B adalah TEPAT SATU.

Contoh:

[Quran 4:95]
Tidaklah sama antara “mu’min yang duduk [yang tidak ikut berperang] yang tidak mempunyai “uzur”” (al-qa_idu_n) dengan “orang-orang yang berjihad di
jalan Allah” (al-muja_hidu_n) …
Jumlah kemunculan (al-qa_idu_n) / (al-qa_idi_n) = 4
Jumlah kemunculan (al-muja_hidu_n) / (al-muja_hidi_n) = 3

[Quran 6:50]
.. Apakah sama “orang yang buta” (al-a’ma_) dengan “orang yang melihat” (al-bashi_r)? Maka apakah kamu tidak memikirkan(nya)?

Jumlah kemunculan (al-a’ma_) = 8
Jumlah kemunculan (al-bashi_r) = 9

[Quran 13:16]
.. Adakah sama orang buta dan yang dapat melihat, atau samakah “gelap gulita” (adz-dzuluma_t) dan “terang benderang” (an-nu_r) …

Jumlah kemunculan (adz-dzuluma_t) = 14
Jumlah kemunculan (an-nu_r) = 13

Ada sedikit kejanggalan terhadap fenomena ini di Quran 5:100, yang dijelaskan sebagai berikut:

[Quran 5:100]
.. :Tidak sama “yang buruk” (al-khabi_ts) dengan”yang baik” (at-thayyib), meskipun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu, …

Catat akhir ayat di atas, bahwa:
“banyaknya yang buruk itu menarik hatimu, … ”

Ternyata, jumlah kata (al-khabi_ts) dengan (at-thayyib” adalah SAMA, yaitu 7 kali kemunculan. Penjelasan dari kejanggalan ayat ini ditemukan di Quran 8:37 yang menyatakan:

[Quran 8:37]
Supaya Allah memisahkan yang buruk daripada yang baik, dan “supaya Dia meletakkan yang buruk, sebahagiannya di atas sebahagian yang lain”, …
Di ayat ini, dikatakan bahwa Dia meletakkan “yang buruk” (al-khabi_ts) sebahagian di atas sebahagian yang lainnya, sehingga jumlahnya seakan-akan bertambah (seakan-akan sama, yakni sama-sama muncul 7 kali).

Tariq Ramadan in Kuala Lumpur on this July 2010

Tariq Ramadan will give his talk on 12 & 13 July 2010 at Kuala Lumpur, Malaysia

Wow! great events !

Again, Tariq Ramadan and again I have to thank to Bro. Hilman for giving me this information..hehe. As a Muslim in Malaysia I’m welcome his presence to feed us (Muslim & non-Muslim in Malaysia) with his great thought.

Although I’m not be able to attend his talk because of having my on-job-training at a helicopter company on that date, but I hope &  suggest my fellow friends (who are free at that time) to attend both event. I’m sure that you’ll get new zeal to develop yourself as Modern Muslim.

second event will be :

Post Navigation

%d bloggers like this: