Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Hari Penentuan Arah Kiblat

Bagi umat Islam diseluruh dunia, esok merupakan tarikh penting bagi mereka untuk menentukan samaada arah kiblat ditempat mereka bertepatan dengan Kaabah atau tidak. Ia dinamakan Istiwa’ A’dzhom.

Apakah Istiwa’ A’dzhom?

Istiwa’ A’dzhom merupakan saat matahari secara tepatnya melintasi pada koordinat Kaabah iaitu 210 25′ 21.03″ N, 39o 49′ 34.42″ E. Ketika fenomena ini berlaku, matahari berada tepat diatas Kaabah.

Fenomena ini membolehkan kita menentukan arah kiblat secara tepat dan mudah. Ia hanya berlaku 2 kali setahun iaiatu pada 28 Mei dan 16 Julai setiap tahun. Namun jika tahun tersebut merupakan tahun lompat maka ditolak 1 hari menjadikannya 27 Mei dan 15 Julai pada setiap tahun lompat. Bila berbicara soal ibadah biasanya kita akan merujuk kepada kalendar Hijri atau Lunar namun untuk fenomena ini kita menggunakan kalendar Masehi atau Solar..harap jelas.

Secara ringkas:

Tarikh : 28 Mei dan 16 Julai (27 Mei dan 15 Julai bagi tahun lompat)

Masa : a) waktu Makkah =  12:16 (28 Mei) dan 12:28 (16 Julai)

b) waktu Malaysia = 5:16 pm (28 Mei) dan 5:28 (16 Julai)

Dua hari dalam setahun ini adalah lebih baik kita isytiharkan sebagai Hari Arah Qiblat. Ok la, aku tak nak membebel panjang. Kita teruskan dengan langkah-langkah yang perlu dibuat untuk mengetahui arah kiblat tempat kita (masjid, rumah, pejabat dll) adalah tepat.

Langkah-langkahnya :

Perhatikan gambar dibawah sambil memahami langkah-langkah yang diterangkan. Rasanya kalau tengok gambar di bawah ni pun dah cukup.

  1. Pacakkan satu batang kayu atau apa-apa objek lurus di atas permukaan yang rata.
  2. Pastikan obejk dipacakkan secara lurus dan tegak 90′ dan tidak terlindung dari cahaya Matahari. Nak senang, kita boleh juga guna tingkap bilik @ masjid kita yang disinari cahaya matahari ataupun guna je objek sedia ada yang lain seperti tiang rumah, tiang lampu eletrik dsb.
  3. Tunggu sehingga 5:16pm (jika 28 Mei) dan 5:28pm (jika 16 Julai)
  4. Apabila masuk waktunya,lihat pada bayang objek dan unjurkan bayang tersebut ke arah kedudukan Matahar
  5.   * bayang yang terbentuk dari objek tidak menunjukkan arah kiblat tetapi arah yang setentang dengan bayang itulah           arah kiblat.
  6. Garisan yang diunjurkan itulah menunjukkan arah kiblat yang tepat, Insya Allah.
Safety Precaution:
  1. Pastikan jam anda tepat dan tidak rosak..hehe
  2. Pastikan anda merujuk waktu Malaysia (5:16pm/5:28pm) bukannya waktu Makkah. Waktu tersebut hanya boleh digunapakai di Malaysia sahaja.
Ok la, harap entri kali ini bermanfaat dan dapat dimanfaatkan bersama. Entri ini adalah yang pertama berkaitan ilmu falak (astronomy islam) dalam blog ini selepas 5 tahun aku meninggalkan ilmu falak ini sejak di zaman sekolah menengah..huhu
Insya Allah dimasa-masa akan datang aku akan berkongsi tentang ilmu falak ini.

Single Post Navigation

One thought on “Hari Penentuan Arah Kiblat

  1. Rashiddi on said:

    Tahun ni bukankah tahun lompat? Yang saya ingat masa belajar kat sekolah dulu2 kalau nombor tahun boleh dibahagi 4, adalah tahun nlompat kecuali tahun akhir abad. 2012 boleh dibahagi 4 = tahun lompat. 2000 boleh dibahagi 4 tapi tahun akhir kurun = bukan tahun lompat. Saya belajar ni 40 tahun lepas = 10 kali tahun lompat, mungkin dah silap ingatan. Harap dapat penjelasan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: