Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Archive for the month “November, 2010”

Umar Abdul Aziz dan Hairstyle

Entah kenapa hari ni rasa nak tulis pasal rambut. tetiba je idea tu datang dan aku mesti kongsi sesuatu dalam blog ni.

Rambut…

Walaupun panjang tapi masih acceptable jika anda nampak handsome

Aku melihat lelaki sekarang suka bergaya dengan rambut mereka, macam aku lain la sebab aku jenis yang tak kisah sangat dengan penampilan rambut aku. Janji kemas, bersih dan pendek, kira ok la.

macam-macam style potongan rambut yang dibuat oleh lelaki sekarang, tak kira la kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua semuanya ada haircut style masing-masing. Dalam satu famili tu, dari anak seusia 2 tahun hingga bapa yang berumur 40 tahun semuanya gaya trojan..haha..realiti2. Tapi boleh dikatakan kebanyakannya berpandukan style rambut artis / selebriti pujaan masing-masing.  Kalau dulu pergi kedai gunting rambut cakap je nak potong nombor berapa, atau hanya sebut potong pendek/biasa..haha.

ramai kawan aku punya style rambut macam ni..hehe

Maklumlah sekarang ni dunia dah maju zaman dah berubah, istilah yang lebih ‘moden’ digunakan untuk mendapatkan style rambut idaman dari gaya mohawk, spiky, layer, afro, bowl cut, trojan, style korea, taiwan, botak dan macam-macam lagi. Ramai juga yang suka menyimpan rambut mereka supaya panjang juga untuk mendapatkan hairstyle yang diidamkan. Rambut nabi pun panjang (ayat yang biasa kita dengar)

Namun, semuanya itu tiada salahnya disisi Islam malah jika gaya rambut itu sesuai dengan peribadi anda seorang Muslim dan juga sesuai dengan personaliti anda maka itu amat digalakkan. Kerana Islam menganjurkan umatnya supaya sentiasa kelihatan kemas, bersih, stylo dan handsome. Itulah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad S.A.W, rasul teladan yang diutuskan untuk menyempurnakan akhlak insani.

Bagaimana rambut Rasulullah ?

Jom kita semak hadis pasal rambut…

Qatadah (r.a) bertanya kepada Anas (r.a), ” Seperti apa ciri-ciri rambut Rasulullah S.A.W ?” Lalu Anas (r.a) menjawab :

لم يكن بالجعد ولا بالسبط ، كان يبلغ شعره شحمة أذنيه

” Rambut Rasulullah S.A.W tidak kerinting dan tidak juga lurus, sementara panjang rambutnya mencecah bahagian bawah daun telinganya” – [riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Nasa’ie dan Ahmad]

Ada juga dalam hadis yang lain menyebut bahawa rambut Rasulullah mencecah separuh telinga baginda. Dari hadis tahulah kita bahawa rambut Rasulullah sederhana panjangnya. Rasulullah juga suka memperbanyak minyak rambut  (hair gel) dan menyikatnya. Dapat kita simpulkan bahawa Rasulullah seorang yang sukakan kekemasan, dan baginda sememangnya seorang lelaki yang handsome, complete package.

Panjang rambut yang mencecah telinga dan tidak melepasi paras bahu adalah perwatakan Rasulullah. Tapi kalau panjang sama macam rambut perempuan siap boleh disanggul lagi, tu bukan lagi ikut nabi. Tapi kebanyakan orang yang begitulah yang kerap menyalah tafsirkan hadis nabi. Namun terpulanglah kepada diri masing-masing kerana tiada galakan dari Rasulullah untuk memanjangkan rambut seperti galakan untuk menyimpan janggut. Bahkan terdapat hadis yang melarang lelaki menyerupai perempuan dan sebaliknya, hati-hati dalam menyimpan rambut panjang.

Apapun, Rasulullah telah berpesan supaya kita tidak berlebih-lebihan dalam merapikan rambut. Sungguh pesanan itu sangat relevan dengan lelaki pada zaman sekarang. Lelaki sekarang kalau sikat rambut tu boleh sampai setengah jam, mula sapu gel rambut, pastikan rambut betul-betul terpacak (still standing) , spray dengan hair spray lagi nak kasi betul-betul berduri..haha (bagi yang suka spiky le) memang tak mustahil kalau setengah jam depan cermin.

Jika kekemasan rambut itu hingga melalaikan atau melambatkan kita untuk urusan yang penting seperti solat dan ibadah lain, maka pada tahap itu saya nasihatkan anda supaya botakkan saja kepala anda..haha. Tiada gunanya kelihatan kemas dan handsome didepan manusia sedangkan jijik pada pandangan Allah. Tapi kalau anda dapat kedua-duanya maka itulah yang paling baik dan saya pasti ramai yang mampu mencapai kedua-duanya…kekemasan dan punctual untuk solat.

Pesanan ikhlas ini bukan main-main, ada kisah benar yang boleh diambil teladan.

Khalifah Umar Abdul Aziz dan Rambutnya**

Khalifah Umar Bin Abdul Aziz (rahimahullah) memang terkenal dengan personalitinya yang kemas, handsome dan bergaya terutama ketika remaja. Beliau dihantar oleh ayahnya Abdul Aziz untuk menuntut ilmu agama dengan seorang ulama’ di Madinah yang bernama Soleh Bin Kisan. Kepada ulama’ ini ayahnya amanahkan supaya menjaga anaknya dengan penuh perhatian.

Semasa Umar dalam proses menuntut ilmu itu beliau menyimpan rambut yang panjang. Beliau selalu menyikat rambutnya dengan rapi dan memang beliau seorang jejaka yang stylo. Namun, rambut beliau yang panjang itu menyebabkannya mengambil masa yang lama untuk mempersiap diri untuk kemana-mana. Ini menjejaskan pergerakan beliau termasuklah untuk menghadiri kelas pengajiannya dan beliau sering lewat sampai ke majlis ilmu.

Pada suatu hari, Umar terlewat menghadiri solat berjamaah dan kelewatannya ini disedari oleh gurunya Soleh. Lantas Soleh segera memanggil beliau untuk bertanya kenapa beliau lambat untuk solat jamaah.

“Mengapa kamu lambat wahai Umar?” tanya Soleh dengan nada yang keras dan tegas.

” Maafkan saya sheikh, saya terlewat kerana terlalu asyik menyikat rambut supaya kelihatan kemas.” jawab Umar jujur dalam keadaan kepalanya tertunduk. Soleh berang mendengar jawapan Umar. Dia seraya berkata :”Bukankah berkali-kali aku pesan supaya rambut mu itu tidak menyebabkan kamu melengah-lengahkan solat?”. Umar diam seribu bahasa.

Atas dasar amanah yang dipertanggungjawabkan, kesilapan Umar itu terus dilaporkan oleh Soleh kepada ayahnya, Abdul Aziz. Setelah menerima laporan itu, Abdul Aziz dengan tegas telah mengarahkan agar rambut anaknya dipotong. Malah, Abdul Aziz telah mengarahkan agar kepala anak lelakinya itu dibotakkan supaya rambut dikepala Umar itu tidak lagi menjadi kekangan bagi Umar.

pendek dan mudah diurus, aku suka ^_^

Umar sebagai remaja yang yang beriman, patuh dan taat pada arahan ayahnya itu walaupun beliau memang dikenali sebagai jejaka stylo. Kerana rambut, beliau terlewat solat jamaah maka beliau sanggup korbankan rambut beliau. Bagaimana dengan kita? rasanya, dengar azan pun buat tak tahu je..siap tidur nyenyak lagi. Renungilah kisah  seorang yang hebat seperti Umar itu yang akhirnya menjadi Khalifah yang terkenal wara’, zuhud dan ‘alim. Pemerintahannya yang singkat lebih diingati umat Islam berbanding khalifah sebelum beliau yang lebih lama memerintah. Tak lain dan tak bukan kerana beliau mengutamakan Allah dan Rasul-Nya.

Akhir kalam, mari kita hayati pesanan Rasulullah pada para sahabat dalam bab rambut ni.

Dari Abdullah Bin Mughaffal (r.a) meriwayatkan:

نهى رسول الله عن التَّرَجُّل إلا غِبًّا

” Rasulullah melarang kami untuk merapikan rambut dengan berlebihan (melampau), kecuali jarang-jarang” – [ riwayat Tirmidzi, Daud, Nasa’ie dan Ahmad ]

 

Ingatkan nak tulis pendek dan ringkas tapi nampaknya dah terlebih pagar ni… aku memang tak reti nak tulis pendek-pendek.  Apa-apapun moga ianya bermanfaat ke arah kebahagiaan ang hakiki.

** kisah umar itu diambil dari buku Kezuhudan Umar Abdul Aziz dan Kesederhanaan Nik Abdul Aziz

Advertisements

Mencari Reda Allah Dalam Fotografi

Alam ciptaan Allah sungguh indah dan tersusun , cantik, menawan serta kegemerlapannya yang memukau. Begitu juga makhluk-makhluk yang diciptakan untuk melengkapi kesempurnaan alam semesta yang agung. Dengan pemandangan hijau sawah padi dan banjaran gunung, kejernihan air sungai dengan desiran bunyi aliran air diselangi kicauan burung-burung yang pelbagai ,berwarna-warni disahut pula gemersik bunyi geseran sisip serangga pada abdomennya, dicelah pula hilai tawa monyet yang riang bergayut dari satu pohon ke pohon yang lain. Ahh…keindahan ciptaan Allah tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, setuju?.

Dari situ timbulnya keinginan manusia yang dianugerahkan akal oleh Allah untuk mencipta satu alat mekanikal yang dapat memantulkan imej yang dilihat pada gulungan filem…. itulah takrif bagi gadget yang bernama kamera. Namakan saja ia dengan berbagai jenama, Nikon, Olympus, Canon, Kodak, Lumix  dan Sony atau dengan kemampuannya SLR, DSLR, Digital Camera mahupun Video Camera, namun semuanya memiliki fungsi asas yang telah disebutkan.

Tahukah anda asas kepada terhasilnya kamera adalah dari pemikiran saintis Islam, Ibnu al-Haitam.

Sebagai Muslim setiap aktiviti kita sentiasa ada hubungkaitnya dengan Allah, ada penghujungnya samaada syurga atau neraka.  Bila berbincang pasal fotografi, ada positif dan negatifnya, timbul pula persoalan tentang hukum fotografi dan sejauh mana fotografi dibolehkan dan apakah batas fotografi disisi Islam.

Jika kena pada caranya maka fotografi boleh membawa kepada ketaatan pada Allah, sebagaimana firman Allah :

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal” [Al—‘Imran:190]

“Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi…” (Yunus: 101)

Dan banyak lagi ayat-ayat Allah seumpama itu. Beruntunglah bagi mereka yang menjadikan ciptaan Allah sebagai inspirasi dalam fotografi mereka dan merenungi penciptaannya.

Hukum Fotografi

Untuk menjawab persoalan ini, rasanya sudah cukup dengan membawa fatwa yang telah dimuatkan oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi (ketua Persatuan Ulama Sedunia) dalam bukunya Al-Halal wal Haram. Berikut apa yang dinyatakan oleh beliau :

Mengenai foto dengan kamera, maka seorang mufti Mesir pada masa lalu, yaitu Al ‘Allamah Syekh Muhammad Bakhit Al Muthi’i – termasuk salah seorang ulama besar dan mufti pada zamannya – didalam risalahnya yang berjudul “Al Jawabul Kaafi fi Ibahaatit Tashwiiril Futughrafi” berpendapat bahwa fotografi itu hukumnya Mubah (Harus). Beliau berpendapat bahwa pada hakikatnya fotografi tidak termasuk kedalam aktiviti mencipta sebagaimana difahami dari hadits dengan kalimat “yakhluqu kakhalqi” (menciptakan seperti ciptaanKu …), tetapi foto itu hanya menahan bayangan. Lebih tepat, fotografi ini diistilahkan dengan “pemantulan,” sebagaimana yang diistilahkan oleh remaja di negara Teluk (arab) yang menamakan fotografer (tukang foto) dengan sebutan al ‘akkas (tukang memantulkan), kerana ia memantulkan bayangan seperti cermin. Aktiviti ini hanyalah menahan bayangan atau memantulkannya, tidak seperti yang dilakukan oleh pemahat patung atau pelukis. Kerana itu, fotografi ini tidak diharamkan, ia dihukum sebagai HARUS atau MUBAH.

Fatwa Syekh Muhammad Bakhit ini dipersetujui oleh majoriti ulama’ kontemporari.

Fotografi tidak dilarang dengan syarat objeknya adalah HALAL. Dengan demikian, tidak boleh mengambil foto wanita telanjang, hampir telanjang, tidak menutup aurat atau  pemandangan yang dilarang syara’. Tetapi jika mengambil foto objek-objek yang tidak dilarang, seperti foto kawan atau kanak-kanak, pemandangan alam, majlis perkahwinan, majlis konvokesyen atau lainnya, maka hal itu dibolehkan. Namun ada keadaan tertentu yang digolongkan sebagai keadaan darurat sehingga dibolehkan fotografi meski terhadap orang yang diagungkan sekalipun, seperti untuk urusan pentadbiran, pasport, atau kad pengenalan.

Kadang-kadang keadaan yang dibolehkan atau halal juga boleh bertukar menjadi haram. Walaupun objeknya sudah halal namun bagaimana pula cara objek itu berposing? Adakah dengan keadaan yang penuh ghairah ? jika ya, maka ia sudah tidak lagi harus. Dalam kes melibatkan perempuan, soalan-soalan berikut harus ditimbulkan. Apa takrif aurat sebenar ? Pakaian ketat pula bagaimana? Lengan atau betis pula bagaimana? Bukan aurat ke?

Ini bukan masalah ketidakadilan gender, kerana lelaki juga ada batasnya. Dalam bahasa mudah,barang yang kena tutup kalau tak tutup jawabnya haram le.

Bekerja Sebagai Fotografer

Anda berhak memilih samaada mahu menjadi fotografer tetap (menjadikan fotografi sebagai sumber kewangan utama) atau sebagai freelancer fotographer.

Fotografer tetap disini bermaksud anda bekerja sebagai fotografer dengan majikan atau syarikat. Hal ini boleh menimbulkan sedikit kerumitan kerana anda terpaksa mengikut kehendak majikan, dan objek fotografi ditetapkan oleh majikan. Apatah lagi jika majikan itu bukan Muslim, lagilah bermasalah. Namun jika tidak timbul soal tersebut maka ianya kekal harus.

Sebaliknya jika foto yang diambil itu mengandungi objek yang terlarang dan haram maka hukumnya jelas haram tanpa khilaf. Bertambah berat jika foto tersebut disebarkan untuk tatapan umum. Samaada ditayang di kedai gambar, website, blog, fotopages, flickr, facebook atau apa saja. Jika yang mengambil foto itu mahram bagi model foto tersebut, maka sekalipun model tersebut tidak menutup aurat maka ianya tetap harus dengan syarat foto tersebut tidak dipamerkan pada umum.

Bekerja sebagai fotografer dibawah majikan mungkin menimbulkan masalah, maka saya syorkan supaya anda menjadi freelance fotographer yang tidak terikat dengan mana-mana majikan atau syarat. Anda bebas mengambil foto dari sudut mana yang anda mahu, subjek apa yang ingin diketengahkan atau apa objek yang ingin difokuskan.  Anda mesti sedar  bidang fotografi sangat luas ruang lingkupnya. Jangan hadkan karya anda terhadap satu-satu tema sahaja, kenapa mesti objek yang haram menjadi pilihan? Sedangkan banyak lagi makhluk yang bukan sahaja dihalalkan untuk dimakan bahkan dihalalkan untuk di snap walaupun mereka tak berbaju (hmm??? ..binatang la tu). Alam ciptaan Allah yang luas terbentang hanya menunggu jari-jemari anda untuk merakamkan keindahannya dalam bentuk foto, dan semuanya itu tidak menuntut royalti daripada anda, bukankah begitu?.

Religious fotographer, why not ?? ~pic by khalifah ali~

Jadilah apa saja jenis fotografer samaada radicalphotographer, astrophotographer, dan macam-macam lagi istilah pengenalan yang diletak janji semuanya halal, menenangkan hati dan fikiran, memberi keuntungan kepada anda di akhirat kelak.

Sebagai kesimpulan mari kita renungkan kata-kata Shaykh Hamza Yusuf Hanson :

Fears the day when we will return to Allah, every soul will get what it’s earn.

Kesalahan-kesalahan yang telah anda lakukan ketika berfotografi maka tutuplah kesalahan tersebut dengan bertaubat kepada Allah. Sama-sama renungi ayat berikut :

Berlumba-lumbalah kamu (mengerjakan amal-amal yang baik) untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu, dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-rasulNya; yang demikian ialah limpah kurnia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar. [al-Hadid:21]

 

** Tulisan kali ini hanyalah sebagai perkongsian bersama sahabat dan kawanku yang ramai menjadikan fotografi sebagai hobi mereka . Aku pun berminat cuma agak lembab dalam menzahirkan minat tu…haha.  Antara rujukan ialah tulisan sahabatku Khalifah Ali. Jika anda mempunyai info tambahan atau dalil-dalil yang berkaitan sila tinggalkan  komen anda. Kongsi ilmu bersama.

Anda bebas untuk copy paste artikel ini dengan syarat dikreditkan pada blog ini.

Justice & Equality ???

Aku Wahabi Aku Sufi

Ketika aku putuskan untuk beramal sesuai AlQuran & Sunnah dengan faham As Salafush Shaleh…..

Akupun dipanggil Wahabi

Ketika aku minta segala hajatku hanya kepada Allah subhaanahu wa ta’ala tidak kepada Nabi & Wali .…

Akupun dituduh Wahabi

Ketika aku meyakini Alquran itu kalam Ilahi, bukan makhluk ….

Akupun diklaim sebagai Wahabi

Ketika aku meninggalkan qunut …

Akupun dijuluki Wahabi

Ketika aku katakan selawat antara Solat Terawih bukanlah tuntutan…

Akupun dihunjam sebagai Wahabi

Ketika aku tinggalkan sambutan maulid kerana Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah ajarkan …

Akupun dikirimi “berkat”  Wahabi

Ketika aku mengikuti Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menyimpan janggut, memotong seluar diatas dua mata kaki, …,

Akupun dilontari kecaman Wahabi

Hingga sang ustaz pembela sufi menjadi berkobar semangatnya melabel aku sebagai Wahabi

Ketika aku tanya apa itu Wahabi…?

Merekapun gelengkan kepala tanda tak mengerti

Ketika ku tanya siapa itu wahabi…?

merekapun tidak tahu dengan apa harus dijawab

disisi lain pula…

Ketika aku menganggap Tasawuf sebagai elemen agama Islam yang wajib dipelajari…..

Aku dilabel Sufi

Ketika aku mempraktikkan tarekat yang tulen….

Aku ditempel tampalan Sufi Sesat,

ketika aku ingin membersihkan jiwa ku dari sifat mazmumah…..

Aku digelar sebagai Sufi,

kerana bagi mereka, Ihsan itu adalah ajaran sesat…

sama juga Sufi itu sesat katanya….

biarpun ianya bersumberkan hadis yang sahih..

Bila ditanya apa itu tarekat, apa itu tasawuf , apa itu Sufi ??

mereka hanya menjawab, SESAT ! SESAT!

Segala ikhtilaf dijadikan sumber perpecahan..

hingga sang ustaz pembela salafi/wahabi berkobar melabel aku Sufi

Tapi…!

Apabila Wahabi mengajakku beribadah sesuai dengan AlQuran dan Sunnah…

Maka aku rela mendapat gelar  Wahabi !

Apabila Wahabi mengajakku hanya menyembah dan memohon kepada Allah subhaanahu wa ta’ala …

Maka aku sanggup memakai mahkota Wahabi !

Apabila Wahabi menuntunku menjauhi syirik, khurafat dan bid’ah…

Maka aku bangga menyandang baju kebesaran Wahabi !

Ada yang kata.…. Kalau pengikut setia Ahmad shallallahu ‘alaihi wa sallam digelari Wahabi, maka aku mengaku sebagai Wahabi.

Ada yang kata….. Jangan sedih wahai “Pejuang Tauhid”, sebenarnya musuhmu sedang memujimu, Pujian dalam hujatan….!

Apabila Tasawuf mengajak aku supaya ikhlas dalam ibadah, aku rela dilabel sufi

ketika Tasawuf menuntunku berhati murni berjiwa bersih sesama manusia, aku rela dituduh sesat,

Tatkala Tasawuf membimbingku ke arah Zikrullah, aku sanggup menggalas terjahan fitnah..

Apabila Tasawuf mengajakku taat kepada Allah subhaanahu wa ta’ala dan RasulNya shallallahu ‘alaihi wa sallam …

Maka akulah pahlawan Sufi !

Susahnya hidup jika keredhaan Manusia yang dicari,

Ingatlah ! Redha Allah mengatasi segala-galanya,

benarlah ketika pujangga bermadah :

رضى الناس غاية لا تدرك

Reda manusia yang dicari nescaya takkan dapat

Wahabi dan Sufi…

kedua-duanya menjadi elemen diriku…

maka siapakah aku??

Wahafi atau Sufibi..

Istilah baru harus dicipta demi memuaskan nafsu serakah kedua-dua pihak..

 

Oleh : Ahmad Zainuddin & Wan Mujahid

How to Clip Nails According to the Sunnah

How to clip nails according to the sunnah?


Nails, which are made of corneous substances on the tips of fingers and toes, and which protect fingers and toes from external factors, grow in the course of time. It is one of the dispositional sunnahs for human beings to clip them when they grow. The Prophet stated that it was one of the five kinds of dispositional cleanliness to clip nails. When nails grow, dirty and microbial substances may enter between nails and fingers/toes. And especially fingers contaminate microbes to all over body and into mouth while eating. Clipping nails is also very important in terms of preventive medicine. While making ablution (wudu) and full ablution, one has to wash under long nails. If they cannot be wetted because it is full of dirt under the nails, that cleaning is not accepted. It is wrong and inappropriate for the sunnah to grow nails for nice appearance even if they are kept clean.

Clipping nails is forbidden only while in the state of Ihram during Hajj and Umrah. Except for that period of time, nails can be clipped any time. There is a superstition amongst people, in which it is believed that nails cannot be clipped on some specific days and times, such as at nights. At the times when there was no electricity yet, one could not see where the clipped nails spread at night and that superstition results from that fact. It can be reasonable for such situations. However, it is unobjectionable to clip nails at nights in places where is lit up by electricity. Clipped parts of nails must not be left in random places; they must be exterminated in an appropriate way.

Appropriate way of clipping nails

Can nails toes be clipped at the same time? Is there a certain day for clipping nails?

They can be clipped at the same time. There is not a certain day for clipping nails. They can be clipped whenever necessary (whenever they grow). It is considered appropriate to start clipping nails from the nails of fingers and then to clip the nails of toes. When clipping nails of hands, it would be appropriate to start from the index finger of the right hand and continue clipping rightwards, when both hands are joined as their palms will see each other; and then to continue starting from the small toe of right foot and finish with the small toe of the left foot. (Khattab as-Subki, al-Manhal, I/189). That is what Ghazali stated.

However, Ibn Hajar said in Fath al-Baari (10/345):

There is no proven hadeeth about the order of fingers when cutting the nails. While Ibn Daqeeq al-Eid rejected the order mentioned by al-Ghazaali and those who followed him, and he said: There is no basis for any of that, and to suggest that it is mustahabb when there is no evidence for that is abhorrent in my view. If anyone were to suggest that it is mustahabb to start with the right forefinger because of its honorable status, there is no basis for the rest of this sequence. Yes there is a basis for starting with the right hand and the right foot, which is “he liked to start on the right.” End quote.

There are different views on the matter. It is more appropriate to clip nails once a week. Nevertheless, it is unobjectionable to do it once in two weeks. Clipping nails once in forty days is, however, strictly makrooh (abominable).

It is appropriate (especially for men who going to the mosque) to delay clipping nails until Friday, if the nails will not grow too much to exceed limitations. In Fataway-i Qadihan, the following is stated regarding the issue: “If a man, admitting that it is also permissible to clip nails on other days as well, decides on Fridays to clip his nails and to have his hair cut, and if his nails grow too much until Friday, it is makrooh. As a matter of fact, rizq (boons and blessings) of a person whose nails are too long will be very little. If it will not be too late or if he is waiting for Friday to clip nails in order to follow the hadith on the matter, it is appropriate. As it is narrated from Hazrat Aisha, the Messenger of Allah said:

“Whoever clips nails on Friday, Allah protects him/her from troubles until the next Friday and for three days more.” – (Qadihan NI/411); Hindiyya, V/358. For similar hadiths see al-Hindi, Kanzu’l-ummal VI/656, 659).

3 Anas 3 Jasad

salam alayk!

hatiku berdegup kencang…

rasa gundah mencetus badai mengocak ketenangan hati malam ni….

hanya kerana satu perkataan ..musibah..

entah kenapa aku sedikit sensitif bila dengar perkataan tu, sedangkan ianya satu rahmat (sila klik sini)

gambar diatas menunjukkan dialog aku dengan anas alwi. korang faham ke? ..

tentang siapa dialog kami tu?

ANAS YUSOH

orang & kawan pertama dalam hidup aku yang aku iktiraf sebagai sahabat. Ditakdirkan Allah dia kemalangan, tiada perkataan yang mampu mengungkapkan perasaan didalam hati aku ni bila mendengar berita itu.

اللهم اشفه وعافه واصلح باله ويسر اموره وبلغه من الخير ما شاءه

Hanya doa yang mampu dihulurkan, kerana dia berada nun jauh di sana…

bumi Mesir.

 

Lagi rahmat

berita kedua, Anas Alwi sendiri ditakdirkan Allah mengalami kemalangan pada minggu lepas. Indahnya peribadi seorang hafiz. Dia memberi khabar akan musibah yang menimpa saudaranya terlebih dahulu sebelum memberitahu perihal dirinya. Indahnya bila hidup berpandukan hidayah Al-Quran.

pada sahabatku Anas Alwi,

أللهم انزل عليك هدى ورحمة واطمئنان في قلبك ، واجعلك من الناجحين والفائزين في كل خير

Rahmat yang tak putus-putus

beberapa bulan lepas, Anas Rosedi terlibat dalam kemalangan jalan raya, menyebabkan kereta yang dipandu mengalami kerosakan. Alhamdulillah, sayangnya Allah pada hamba-Nya yang berbakti pada jalan-Nya maka diselamatkan Anas Rosedi dari kecederaan ketika berlakunya kemalangan tersebut.

pada Anas Rosedi,

اللهم اعطيك عصمته ويسر لك أمورك في دينه

3 Anas Berlainan Ayah

~ pic by iekh1-p3@devianart ~

antara haq seorang sahabat terhadap sahabatnya yang lain adalah doa. Aku mengharapkan diriku ini tergolong dari kalangan sahabat yang menunaikan haq sebagai seorang sahabat…huhu

Terkadang aku terfikir dan termenung…

الدعاء سلاح المؤمنين

Doa itu senjata bagi mukmineen

bukankah indah sekiranya setiap dari kita yang muslim dan mukmin saling mendoakan antara satu sama lain? bukankah dengan itu kita saling melindungi antara satu sama lain? seperti ungkapan di atas, Doa adalah Senjata bagi orang Mukmin. Sengaja aku letakkan kata jamak “mukmineen” supaya ianya membawa maksud satu lafaz doa kita panjatkan untuk ramai orang bakal menjadi senjata pelindung bagi mereka.

Entah kenapa uniknya 3 orang sahabat aku ni sehingga mereka dijadikan tajuk entri kali ini. Tapi, apa yang pasti mereka betul2 unik. kenapa?

apabila aku menadah doa untuk salah seorang dari mereka, aku akan merasa kekurangan jika tidak disebut 2 lagi nama yang sama tapi tak serupa. Seolah-olah, mereka bertiga mempunyai chemistry dalam hidup dan doaku.

ini bukan isu membangkitkan doa pada sahabat, tapi bagaimana mereka bertiga begitu bermakna dan begitu terikat antara satu sama lain dalam diriku. Walaupun, secara jujur salah seorang mereka tidaklah begitu rapat dengan aku, tapi Allah sentiasa mengingatkan nama dia bila lidahku ingin berbicara dengan-Nya. there must be a reason for that, but I didn’t know why. Maybe this not a right time for me to know it.

Apa-apapun, mereka semua adalah rahmat Allah padaku, yang harus dihargai. Kepada ketiga-tiga Anas, ku pohon maaf sekiranya aku tidak berpeluang menziarahi korang ketika musibah menimpa / rahmat dikurniakan. Sedangkan korang menziarahi aku ketika aku dikurniakan rahmat terlantar dihospital.

itulah 3 orang Anas yang berbeza jasad dan watak.

Orang Putih Cakap Melayu

american speak malay…???

bagus jgak eh video ni, setahun tinggal kat malaysia pun dah lancar cakap melayu. Very good klu nak compare dengan engineer tmpat aku tu, dah bertahun2 kerja kat malaysia, tapi yang dia tahu cakap…

apa? kenapa? ..only that 2 words, besides he just learn “tak de apa2” ..lols

btw, post ni bukan nak kutuk briton tmpat aku tu. Tapi ni american punya orang..

dan ini bukan pertama kali berlaku, malah yang lebih hebat & dahsyat….

enjoy !

Muslimah, You’re V.I.P

Its very rare for me to speak about girls or women. But, what I’m sure one of them (if not, 4 among them) hehe..will become my future wife, not only me, same goes to u, isn’t it? except u’ve married.  I think this video is very good to share here (since I had deleted my fb account). Very good reminder for women…fikir2kan…. uols shud share this video on ur wall or blog , let’s spread it.

 

Introducing The Other Side of Myself

Just to introduce you all with my other side story, hope we can get more benefit, bi iznillah.

Maybe I can say this entri is an official launch for my newborn blog, hifzdiary.blogspot.comThis new blog only about the Holy Al-Quran and my journey to be a hafiz, pray for me. Keep reading on both side of myself.. ^_^.

Click the picture below to enter my new home..

Post Navigation

%d bloggers like this: