Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Selamat Datang Bulan Rejab اهلا وسهلا رجب المرحب

Assalamualaikum.. Selamat Datang Bulan Rajab!

Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) Dalam Kitab Allah semasa ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu Dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.– At-Taubah;36

Empat bulan haram yang dimaksudkan didalam ayat di atas ialah, tiga bulan berturut-turut Zul Qaedah, Zul Hijjah, Muharram dan satu bulan lagi antara bulan Jumada Thani dan Syaaban iaitu Rajab sebagaimana dijelaskan oleh Rasulullah ketika khutbah haji wida’.  Kita disuruh memuliakan dan menghormati empat bulan haram ini, antara cara kita memuliakan bulan-bulan yang mulia ini ialah dengan berpuasa sunat. Namun tiada fadhilat khusus untuk puasa sunat pada bulan Rajab berbanding 3 bulan yang lain. Kedudukan bulan Rajab sama mulianya dengan Zul Qaedah, Zul Hijjah dan Muharram.

Aku taknak hurai pasal aktiviti-aktiviti masyarakat Malaysia yang begitu tertarik pada fadhilat-fadhilat bulan Rajab yang direka-reka. Ini bukan masanya untuk kita bergaduh pasal bidaah atau tidak, sahih atau tidak sesebuah hadis itu. Bagi aku, apa yang penting sekarang ialah kedatangan bulan Rajab ini menunjukkan kita semakin hampir dengan Sayyidus Shahr, bulan yang paling mulia dan dinanti-nantikan, Ramadan Al-Mubarak!

Jangan bila semakin hampir kita dengan Ramadan semakin banyak dosa kita himpunkan kerana perbuatan kita yang bergaduh pasal fadhilat bulan Rajab. Terus terang aku katakan disini, kamu yang bergaduh pasal fadhilat bulan Rajab adalah golongan BODOH. Sekarang adalah masanya kita mempertingkatkan amalan kita, mengkoreksi pekerjaan kita seharian adakah ianya akan mendapat keredhaan Allah atau sebaliknya?. Persiapkan diri kita untuk menemui Ramadan sebagaimana sebahagian besar Muslim Malaysia yang bersiap menyambut Eid-ul-Fitr. Bezanya, persiapan kita ini adalah persiapan yang lebih menjurus ke arah persiapan spiritual.

Sebagaimana seseorang menanti kekasihnya dengan mempersiapkan dirinya dengan kebersihan diri, haruman dan pakaian yang cantik begitu jugalah kita menyambut kedatangan Ramadan dengan kebersihan dan kemurnian jiwa, haruman keimanan dan pakaian ketaqwaan.

Inilah masanya kita memohon keampunan dan keredhaan Allah, sucikanlah diri kita untuk memasuki Ramadan. Moga langkah kita memasuki gerbang Ramadan diringi dengan ketenangan jiwa dan semangat yang berkobar-kobar untuk menggandakan ‘amal  ibadah pada bulan yang digandakan pahala untuk setiap ibadah. Mulakan langkah kita dengan meningkatkan interaksi kita dengan Kalamullah, Al-Qur’an. Kemudian susuli dengan puasa, qiyamullai, sedekah dan sebagainya.

Setelah kita mempersiapkan fizikal dan spiritual, maka bertawakkallah pada Allah dengan memohon bantuan-Nya dengan berdoa :

اَللّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَب وَشَعْبَانَ، وَبَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ،

واَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَالْقِيَامِ وَحِفْظِ اللِّسَانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ،

وَلاَ تَجْعَلْ حَظَّـنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ

Ya Allah ! Berkatilah kami di bulan Rajab dan Syaaban, temukanlah kami dengan bulan Ramadan, dan kuatkanlah (tolonglah) kami untuk berpuasa, solat pada malam hari, menjaga tutur kata dan merendahkan pandangan kami. Dan janganlah engkau jadikan lapar dan dahaga sebagai manfaat puasa kami.

Itu hanya satu contoh doa yang boleh kita amalakn bersama bila tiba bulan Rajab walaupun status hadis mengenai doa tersebut dipertikaikan ulama’. Yang penting tiada salahnya kita berdoa!

Disamping mempertingkatkan ‘amal ibadah, kita sebagai Muslim seharusnya mengingati peristiwa-peristiwa penting dalam Islam yang berlaku pada bulan Rajab ini antaranya :

  • Peristwa Isra’ dan Mi’raj (menurut sesetengah riwayat)
  • Perang Tabuk
  • Pembebasan Masjid al-Aqsa oleh Salahuddin al-Ayyubi

Dengan mengingati (tak cukup dengan itu) dan menghayati serta mengambil iktibar dari peristiwa penting tersebut diharap dapat membangkitkan semangat kita mempraktikkan Islam dalam seluruh aspek kehidupan juga membangkitkan gelombang jihad fi sabilillah dalam membebaskan kembali Masjid al-Aqsa dari cengkaman Zionis, generasi yakjuj dan makjuj.

Wallahu a’alam!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Selamat Datang Bulan Rejab اهلا وسهلا رجب المرحب

  1. Ahlan bulan rejab!!Semoga dapat diambil kebaikan darinya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: