Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Archive for the month “April, 2010”

Bila Mat Saleh Mengajar Muslim

Aku ingin membuka kembali lembaran sejarah dari diari hidupku. Segalanya bermula pada 19 November 2008, jam 2.00 petang. Aku  menaiki kereta Kelisa berwarna Silver bernombor plate yang bermula dengan abjad N dipandu oleh Hariri Ahmad dengan bertemankan seorang lagi yang bernama Husnul Hakim mengekori kereta berwarna hijau (aku tak ingat kereta jenis apa) yang dipandu lecturer kami Mr.Faizal Sharif, Specialist & Avionic Engineer. Selepas 20 minit perjalanan dengan menggunakan laluan Maju Express Highway yang bertolkan RM2.50, akhirnya kami sampai di Technology Park, Bukit Jalil, Kuala Lumpur. Pusing punya pusing tibalah kami di bangunan Patimas yang menempatkan pejabat cawangan Avcen Ltd. (HQ di UK) di tingkat 2. Kami diperkenalkan kepada CEO company, Mr. Michael Robert Dacre dan Chief Aerospace/Designer Engineer, Dr. Hamid (rakyat Iran) yang kemudian diperkenalkan kepada kami oleh Bro-bro technician sebagai Dr. H&#$%@N….Astaghfirullah

Mr. Michael Robert Dacre (1956-2009)

Bagaimana Mr. Michael Robert Dacre yang lebih mesra dipanggil Mike Dacre mengajar aku yang beragama Islam untuk mendalami Islam dengan mendalam dan meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah ?

Dipendekkan ceritera …..

Moral of the story from my 160hrs working at Avcen Ltd. & RM50/day (cheap labor..hehe)  :

1. Optimistic

Hari pertama aku sudah didakyahkan dengan Visi & Misi company terbabit. Melangkah masuk ke ruang pejabatnya mata & minda aku dihidang dengan kata-kata motivasi/booster/vision&mision yang diletakkan dalam frame dan digantung pada setiap ruang pejabat disamping prototype model untuk Jetpod yang telah melalui Aerodynamic Test. Ayat yang paling aku ingat dan satu-satunya yang masih tersisa dalam otak aku adalah

We are the leader not the followers

optimistic & futuristic ! yup, memang ayat yang sangat optimistic ( cam x bleh bla je ayatnya..haha). Minda yang dianugerahkan Allah ini cuba dicungkil hikmahnya supaya setiap perkara dapat dijadikan sebagai sumber pengabdian kepada Allah. Akhirnya…rupanya Islam telah lama & lebih dahulu mengajar umatnya supaya bersikap optimistic atau positif akan masa depan yang cerah. Bahkan itu lebih merupakan kepada visi yang ingin dicapai oleh Mr.Mike Dacre dan yang sepatutnya dicita-citakan oleh Muslim. Mat Saleh hanya meniru dan mengolah ajaran Islam tanpa disedari oleh orang Islam sendiri. Sama-sama kita renungi ayat Allah dalam surah Al-Furqan: 74 seperti berikut :

yang bermaksud :

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang berdoa Dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya (sejuk mata memandang), dan Jadikanlah Kami pemimpin ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.

Nah ! bukankah Allah terlebih dahulu mengajar kita untuk sentiasa berfikiran positif, optimis, futuristic ? kalau tidak, mustahil Allah mengajarkan kita (Muslim) mendoakan diri kita sendiri supaya menjadi pemimpin / leader bukannya pak turut sepangjang zaman / the follower. Bukannya haram menjadi pengikut orang , tapi Islam ingin mendidik kita supaya berjiwa besar dan mempunyai cita-cita yang tinggi melangit sampai ke Syurga. Kerana hanya dengan azam dan cita-cita yang tinggi, kita mampu melakukan setiap perkara dengan tekun, gigih, bersemangat, dan dapat menghasilkan hasil kerja yang TERBAIKK!!.  Natijahnya…Islam mampu cemerlang, gemilang dan terbilang sama atau melebihi era keemasannya dulu. Mengapa tidak kita ciptakan Zaman Keemasan Islam pada era kita sekarang? bahkan kalau boleh, biar sampai sejarah mencatatkan era kita adalah era keemasan dan keunggulan Islam bukannnya era Ibn Sina, Ibn Rushd, Al-Khawarizi dan sebagainya. Banyak lagi ayat al-Quran yang mempunyai nilai motivasi seperti ini. Tingkatkanlah interaksi anda dengan Al-Quran.

Gambaran awal artist untuk Jetpod

2. Love and Diligence

Ya ! itulah yang ditunjukkan oleh Mike Dacre terhadap kerjanya. Si mat saleh ni akan datang melihat kerja-kerja orang bawahannya setiap hari dan memberikan semangat. Wajahnya penuh dengan kedutan cinta, cinta akan apa yang dia lakukan, cintakan kerjanya supaya mampu membuahkan hasil yang cemerlang.  Steve Jobs, CEO Apple pernah mengungkapkan :

The only way to do great work is to LOVE what you do

Mike Dacre sentiasa memeriksa hasil kerja para pekerjanya, bahkan dia sendiri turut melakukan kerja-kerja yang sepatutnya dilakukan oleh para technician yang diupahnya. Aku sendiri pernah menolongnya panjat Jetpod dan ikatkan strap dalam proses memastikan stabiliti rangka Jetpod. Aku masih ingat saat dia menolong kami (pelajar praktikal) yang mengemas 2 kotak kayu besar yang bersaiz 2×8 meter yang memuatkan wing Jetpod dan memecahkan kotak kayu tersebut kepada cebisan kecil untuk diangkut ke tempat pelupusan. Kerana tempat kerja yang kemas dan bersih amat penting bagi sesiapapun. Sama-sama bekerja dan berpeluh. Itulah Mike Dacre yang tekun dan teliti dalam setiap kerjanya, sikapnya ini sudah lama diajar dan disarankan oleh Rasulullah didalam satu hadis dairpada ‘Aisyah R.A :

“Sesungguhnya Allah menyukai apabila salah seorang daripada kamu melakukan sesuatu pekerjaan, ia melakukannya dengan baik, sempurna lagi teliti.” ~ Riwayat al-Baihaqi

3. Make People Like You and Influence Them

Jetpod dalam pembikinan

Itulah yang ditunjukkan oleh Mike, orangnya mudah bergaul, selalu senyum dan bertanya khabar pada pekerjanya. Membuatkan para pekerja senang dengannya. Bak kata TV9…Dekat di Hati….Para pekerja boleh bergurau senda dengan CEO (tapi masih dalam batasan la). Kalau anda baca buku tulisan Dale Carnegie, beliau menggariskan 6 cara untuk membuatkan orang sekeliling berasa senang dengan kehadiran kita dalam bukunya How To Win Friends And Influence People, antaranya :

1.Smile

2. Make other people feel important – and do it sincerely

nak tahu 4 lagi cara tu kena la baca buku tu sendiri.  Mike membuatkan para pekerjanya selesa baik dari yang berpangkat engineer, designer, LAME, technician & student macam kami. Masa bekerja yang efisien dengan masa rehat diberikan untuk pekerja, bahkan masa rehat jam 4 petang dijamu pula dengan buah-buahan, kuih-muih dan sebagainya. Memang kerja kat situ janji kenyang…haha. bila kenyang hati pun senang..bila hati senang kerja pun jalan..CEO pun dihormati, membuatkan para pekerja merasakan diri mereka dihargai dan bernilai. Selama berada disitu tiada pekerja yang minta berhenti, yang ada hanyalah yang diberhentikan kerana masalah-masalah besar. ( belum sampai masanya aku menceritakan tentang mereka yang diberhentikan kerja)

4. Respect The Others Belief

hah..ini point utama. Walaupun company ni diterajui oleh mereka yang bukan Islam, kebanyakannya Kristian tapi mereka begitu memahami keperluan hubungan antara seorang hamba dengan Tuhannya. Kalau tak memahami sekalipun, mereka masih lagi menghormati agama dan kepercayaan. Company ni menyediakan tempat kerja yang dilengkapi dengan kemudahan surau berhawa dingin (walaupun tempat tu tempat sewa). Dah berapa kali aku cakap pasal ni dalam blog ni, bukan apa …masih ramai yang tak tahu memahami dan menghormati kepercayaan dan pegangan orang lain. Orang macam ni selalu membenarkan hujah mereka tanpa melihat kebenaran hujah/ kepercayaan/ pegangan orang lain..(geramm!!). Jangan pula anggap aku ni menyamakan agama, yang aku tekankan ialah menghormati pegangan orang lain bukan mengikutinya  (kristian), awas dengan sangkaan anda! .

Mike Dacre dan lain-lain Mat Saleh yang baik pandai menghormati orang lain berbanding Muslim. Kenapa? kerana mereka lebih dekat dengan ajaran Islam walaupun bukan Islam. Muslim pula lebih jauh dari ajaran Islam walaupun beragama Islam. UBAHLAH KEADAAN INI DENGAN MENGUBAH DIRI ANDA!

Islam satu-satunya agama disisi Allah, namun Islam juga menyuruh kita menghormati hak asasi (dalam konteks Islam). Tak dinafikan juga ramai Muslim yang pandai menghormati orang.

Firman Allah :

Hai  manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu). – al-Hujuraat;13

Nampaknya dalam sesetengah situasi, Mat Saleh lebih memahami ayat di atas berbanding Muslim yang lebih suka bersikap prejudis terhadap bukan Islam. Muslim sebegini tak mampu menyebarluaskan Islam. Namun sebaik mana pun Mat Saleh, dia tetap Mat Saleh bukannya orang Muslim yang Beriman dan Bertaqwa. Apa yang penting, kembali lah pada ajaran Islam yang indah!

Aku disisi Jetpod

Setiap orang mempunyai caranya yang tersendiri dalam menceritakan pengalaman hidup mereka. Aku juga punya caraku tersendiri dan ini adalah caraku menceritakan pengalaman hidupku buat pengajaran untuk diri sendiri dan orang lain jika ianya bermanfaat buat mereka.

p/s: Ironinya, tajuk Mat Saleh Mengajar Muslim, Mat Saleh adalah panggilan biasa untuk bangsa eropah yang bukan muslim bagi masyarakat Malaysia. Muslim pula adalah orang Islam.

The Umbrella Revolution

Sediakan payung sebelum hujan…

Payung memang alat berguna untuk manusia ketika hujan. Fungsi utamanya adalah melindungi manusia & membolehkan mereka mengerjakan urusan tanpa terganggu dengan keadaan hujan. Ada juga yang menggunakannya untuk melindungi diri dari panas terik matahari. Ingat takrif payung tu, masuk exam..hahaha. Disebabkan fungsinya yang agak penting ini, tak hairan jika payung pun ada revolusinya tersendiri demi menyesuaikan diri dengan keadaan semasa.

Jom kita lihat revolusi payung..”The Umbrella Revolution”

Ni mungkin design paling awal payung..hehe, aku pun tak pasti.

Ni design yang paling biasa kita lihat

design makin advance, transparent

Bumpbrella, payung ni berfungsi seperti belon. ia mesti dipam dulu sebelum guna baru kembong macam dalam gambar tu. Guna pam tayar basikal je. Lagi gambar untuk Bumpbrella ..

bila manusia makin malas & dunia makin maju, maka tercipta lah pula payung macam gambar bawah ni..

namanya  Numbrella, tak perlu dipegang (boleh bergayut dengan hp) hanya perlu disarungkan pada badan anda.

Don’t be racist! haha..haiwan pun nak berpayung juga.

Dualbrella (dua payung), haha..payung ni best. Mana la tau dapat kawan baru time hujan. Taking advantage in every condition, kot2 la dapat girlfriend atau boyfriend dengan payung ni..haha. Sesuai untuk suami isteri, kawan dan sesiapa saja yang kita boleh tolong semasa hujan (cari pahala).

hah..ni yang paling latest kot..hehehe.. nice head! Kepala siapa la agaknya..

Renungan kita bersama :

Payung pun boleh ditransform dalam pelbagai bentuk dan cara, inikan pula kita manusia apatah lagi Muslim. Pandai-pandailah menyesuaikan diri dengan keadaan, jadikan diri anda Da’ie yang kreatif dan inovatif dalam menyampaikan dakwah & menggambarkan keindahan Islam. Belajar dari payung, walaupun berubah wajah, fungsinya tetap sama…punya jati diri yang mantap.

Mengenang As-Syahid Dr. Abdul Aziz Rantisi

Posting kali ini bukan tulisan pemilik blog ini.

Author : Prof. Dr. Hafidzi Mohd Noor

Kita sering tercari-cari siapakah di kalangan manusia pada hari ini yang pantas dijadikan contoh ikutan dalam perjuangan menegakkan kalimah al-Haq. Kita mahu mencontohi beliau baik dari sisi istiqamahnya, baik dari segi tsabatnya, baik dari segi jihad, kesungguhan dan pengorbanannya. Nah! Salah seorang dari insan yang pernah memiliki sifat-sifat ini ialah as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi. Pada 17 April 2010 ini genaplah enam tahun as-Syahid meninggalkan kita semua. Beliau dibedil oleh helicopter Apache Zionis Israel dengan peluru berpandu Hellfire yang juga telah mengambil nyawa as-Syahid Syeikh Ahmad Yassin dua puluh enam hari lebih awal.

Sebelum kakinya melangkah keluar dari rumah kerana menziarahi keluarga selepas waktu isya, beliau dengan hati penuh harap berkata ‘Semuga Engkau masukkan kami ke dalam syurga mu Ya Allah. Inilah puncak harapanku..” Tidak beberapa langkah dia meninggalkan rumah, kedengaranlah bunyi ledakan. Ternyata helicopter Apache telah siap menunggu dan menganugerahkan apa yang didambakan oleh as-Syahid. “Ia adalah kematian samada dengan pembunuhan atau barah. Tidak ada yang berubah samada dengan Apache atau sakit jantung. Dan aku memilih Apache..” Bukti bahawa as-Syahid gembira dengan anugerah ini tergambar dari senyuman yang menguntum dari bibirnya dan darah yang terus mengalir setelah 24 jam beliau syahid yang menghamburkan bau harum kasturi. Semua yang hadir menziarahi jenazah as-syahid yang mulia melihat kebesaran Allah dan benarnya janji Allah dan Rasulnya. “Jangan kamu menyangka mereka yang mati syahid itu mati, bahkan mereka hidup dan diberi rezeki, hanya kamu tidak mengetahuinya.”

Pendirian As-Syahid Abdul Aziz Rantisi terhadap perjuangan, cintanya terhadap tanah-airnya bumi Palestin dan Baitul Maqdis yang suci telah sedia kita maklumi. Dia mengabdikan seluruh hidupnya untuk jihad dan untuk al-Quds. Inilah yang digambarkan oleh isteri as-syahid Ummu Muhammad, beliau adalah gambaran ayat Allah ‘Sesungguhnya tidak dijadikan manusia dan jin melainkan untuk menyembah Dia.’ Sebagaimana juga as-Syahid syeikh Ahmad Yasin yang mendahului beliau, Israel tidak pernah merasa aman dengan beliau yang tidak pernah mengenal erti mengalah dan lemah. Tidak seperti pemimpin-pemimpin Palestin secular yang siap untuk menggadaikan prinsip dan tanah air atas nama rundingan damai, As-Syahid Abdul Aziz Rantisi tidak pernah berganjak dari keyakinan bahawa bumi Palestin tidak mungkin ditukar ganti dengan apapun. Pilihan yang ada pada Israel hanya satu iaitu keluar dari bumi Palestin yang mereka jajah dan kembalikan hak rakyat Palestin yang mereka rampas. Jika mereka gagal untuk melakukan ini maka bersedialah untuk berhadapan dengan api jihad yang akan terus bersemarak membakar jiwa-jiwa para mukmin sehingga akhir. Hasrat Zionis untuk melihat lumpuhnya HAMAS dengan terbunuhnya dua pemimpin utama dalam selang 4 minggu meleset sama sekali. Bahkan kematian dua tokoh ini menyuburkan lagi jihad di bumi Palestin dan kini setelah enam tahun kedua mereka meninggalkan kita, Palestin terus berdiri teguh berhadapan dengan segala macam kekuatan yang ditalakan dunia ke atas mereka. Bukan sahaja mereka diperangi oleh senjata-senjata terkini bahkan mereka dikepung dan di kelilingi oleh tembok-tembok kematian serta dikhianati pula oleh saudara-saudara seagama yang bersekongkol dengan musuh-musuh untuk mencengkam Gaza dan Tanah suci al-Quds. Inilah karamah yang terbit dari kehebatan as-syahid Syeikh Ahmad Yassin dan as-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi.

‘Di belakang seorang lelaki yang agung pastinya seorang wanita yang mulia’, demikianlah ungkapan yang disebut kepada isterinya Ummu Muhammad. Namun Ummu Muhammad segera menyanggah kata-kata ini. Sebaliknya beliau memuliakan ibu as-syahid yang mana di atas didikan kemuliaan dan kehebatan dari almarhumah ibunyalah lahir as-syahid Abdul Aziz Rantisi. Beliau digambarkan oleh isterinya sebagai seorang suami, ayah dan datuk yang bukan sahaja melimpah dengan kasih-sayangnya terhadap isteri, anak-anak dan cucu-cucu bahkan kasih-sayang itu akan segera diluahkan sebaik sahaja ada ruang dan kesempatan. Bahkan ketika dikelilingi oleh tugasan yang banyak termasuk ketika melayan para tetamu dan wartawan beliau akan berhenti sebentar untuk menegur anak-anaknya dengan penuh kemesraan. Lantaran itu tidak seorangpun dari anak-anaknya dan cucu-cucu (14 orang semuanya) yang tidak merasakan kemesraan ayah dan datuk mereka sehingga mereka semua bercita-cita untuk mengikuti jejak langkah as-syahid dalam perjuangan.

Kelembutan as-syahid terhadap keluarga digambarkan oleh Ummu Muhammad dalam satu pengalaman di mana beliau tersinggung peti televisyen sehingga pecah skrinnya. Beliau begitu bimbang kerana sekatan ekonomi tidak memungkinkan mereka menggantikan TV yang pecah itu. Tetapi as-Syahid yang melihat kebimbangan Ummu Muhammad telah memujuk beliau dan berkata “Qadarallah maa syafaa’a fa’al” (Setiap sesuatu itu ada tempoh akhirnya). Semuga contoh-contoh kecil dari tokoh besar ini membekas di hati kita semua dan menjadikan kita berjiwa besar dan tidak terikat dengan dunia. Sesungguhnya membebaskan diri dari kesempitan dunia lah yang menjadikan seseorang itu mendambakan kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Ketegasannya di dalam perjuangan tidak dipersoalkan. Sewaktu as-Syahid Abdul Aziz Rantisi diusir bersama 416 oarng pejuang oleh Israel di selatan Lubnan pada tahun 1992, beliau didatangi oleh seorang wartawan media barat mengajukan soalan ‘Kenapa HAMAS enggan iktiraf Israel’. Jawapan yang diberikan oleh as-Syahid Abdul Aziz Rantisi meninggalkan wartawan tersebut sendiri kebibungan. Israel yang mana? Israel 1948? Atau Israel 1967? Atau Israel 1981? Atau Israel 1993? Atau Israel 2000? Hakikatnya Israel adalah entiti palsu yang tidak punya sebarang sempadan yang hakiki. Bagaimana mengiktiraf sebuah Negara haram yang tidak punya sebarang ketentuan sempadan kerana ia didirikan di atas Negara orang lain yang dirampok dan dirampas semaunya dan sekehendak hati mereka. Lantaran itu as-Syahid Abdul Aziz Rantisi berikrar :

“Israel tidak akan mengenal keamanan, kami akan memerangi mereka sehingga Palestin dibebaskan, dibebaskan seluruhnya.”

Inilah gambaran orang-orang beriman yang digambarkan oleh Allah SWT ‘…Mereka kasih kepada Allah dan Allah kasih kepada mereka, mereka berkasih sayang sesame mukmin (izillah alal mu’mimin) dan tegas terhadap golongan kafir (a’izatul alal kafirin), mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang-orang yang mencela…”

As-syahid Abdul Aziz Rantisi dilahirkan pada 23 Oktober 1947 berhampiran Jaffa (Yaffa) dan syahid pada 17 April 2004.

Dr Hafidzi Mohd Noor
Pengarah PACE

Berdakwah Dengan Menari??

Lagi sekali saya rasa terpanggil nak tulis pasal seni tari ni, sebelum ni saya pernah menulis berkaitan tarian breakdance..(anda boleh membacanya di sini ) dan kali ini saya rasa mungkin lebih sensitif bagi sesetengah orang bahkan sesetengah mereka yang tidak bersetuju dengan apa yang saya akan tulis ni sampai ke tahap menjatuhkan hukum bidaah, haram, sesat dan sebagainya berdasarkan hujah mereka. tak perlu la saya sebut di sini siapa mereka itu dan apa hujah mereka, kerana benda tu mudah ditemui dengan menggooglekan ia…haha.

Akhir-akhir ni saya banyak juga melihat video tarian darwish ( Dervish in english) , seronok melihat mereka berpusing-pusing dan juga hairan…mereka ni tak rasa pening ke? haha. Tarian mereka mula-mula perlahan mengikut rentak lagu dan muzik yang dimainkan, bila rentak qasidah, madaih & muzik semakin rancak mereka berpusing makin laju tanpa henti sehinggalah habis qasidah atau mada’ih didendangkan. Boleh tonton di sini..

Jika kita perhatikan tarian darwish seperti dalam video di atas, itu sebenarnya merupakan majlis zikr bagi golongan darwish. Apa yang dilafazkan adalah qasidah-qasidah atau syair-syair indah yang memuji-muji Allah dan Rasulnya Muhammad (S.A.W) diiringi pula dengan zikr Allah..Allah.. dituruti pula dengan alunan muzik yang menjadikan mereka lebih bersemangat memuji-muji Allah. (harus diingatkan bahawa alunan muzik sebegitu masih dalam lingkungan khilaffiyat, bukannya haram dengan ijmak) . Kalau kita lihat pula pada kumpulan tarekat yang lain, mereka juga melakukan hal yang sama iaitu berzikir memuji Allah dengan gerakan dan hayunan badan, walaupun tidak dengan cara berpusing seperti darwish dan tidak pula disertai dengan alatan muzik.

Boleh atau tidak cara mereka berzikir itu anda boleh rujuk keterangan oleh seorang ustaz dengan klik disini. Anda WAJIB membaca artikel tersebut sebelum membaca pandangan saya supaya anda mendapat kefahaman yang jelas dan fitnah dapat dielakkan.

Meluaskan Medium Da’awah

Bagi saya tiada salahnya semua itu selagimana tidak menyeleweng dari landasan al-Qur’an dan Sunnah. Malahan Islam itu satu agama yang syumul yang bersifat menyeluruh membawa rahmat kepada seluruh kehidupan. Gerak kerja da’awah menarik masyarakat ke arah Islam dan mengingati Allah akan lebih rancak dengan adanya medium yang pelbagai ragam. Jika kita ingin menegakkan Islam dengan hanya satu method nescaya amat susah untuk berjaya kerana manusia mempunyai pelbagai sikap & sifat. Bagi mereka yang jiwanya lembut mungkin lebih terkesan dengan hanya menerangkan akan keindahan agama Islam, bagaimana pula dengan mereka yang keras jiwanya? adakah mereka akan menerima Islam dengan cara yang sama? Nah..disitu lah pentingnya kita mempelbagaikan corak da’awah kita.

Amatlah bertepatan method da’awah golongan sufi dengan keadaan sekarang dimana masyarakat terlalu asyik dengan hiburan yang melalaikan. Bukankah indah jika hiburan itu diolah menjadi zikrullah? sudah lumrah manusia, apabila mereka bergembira mereka akan menyanyi dan menari-nari kegembiraan. Jika kita melihat pada sejarah bagaimana Islam sampai di Nusantara, mubaligh yang membawa masuk ajaran Islam ke Nusantara kebanyakannya ahli sufi contohnya Hamzah Fansuri, ar-Raniri, Abdul Rauf Singkel, Sayyid Husein Jamadil Kubra dan lain-lain. Jika kita melihat bagaimana ahli sufi seperti Wali Songo menarik masyarakat Jawa yang berpegang dengan agama Hindu & Budha kepada Islam, mereka menggunakan hiburan sebagai salah satu alat da’awah. Kerana suasana masyarakat ketika itu suka berhibur lalu salah seorang dari Wali Songo itu mencipta lagu masyarakat yang mengandungi unsur keislaman seperti Tombo Ati. Islam tidak menyekat naluri manusia untuk berhibur tetapi mengawal naluri tersebut dan mendorongnya kepada mengabdikan diri pada Allah.

Begitu juga di lain-lain bahagian dunia Islam, golongan sufi memainkan peranan penting dalam menyebarkan Islam. Semua itu sudah termaktub dalam lipatan sejarah. Di Sudan, kumpulan Tarekat Sanusiyyah merupakan golongan yang aktif menyebarkan Islam dan mereka juga terlibat dalam pentadbiran negara. Malah mereka jugalah yang menentang amalan-amalan khurafat seperti memuja kubur para wali dan sebagainya. Jadi, apakah hujahnya bagi mereka yang mengatakan golongon sufi adalah golongan yang mencipta khurafat dan bidaah? Jelaslah mereka itu buta sejarah. Dalam buku tulisan Sayyed Hossein Nasr bertajuk “A Young Muslim Guide To The Modern World”, beliau menyatakan Islam tersebar ke Parsi, Afrika dan seterusnya ke Sepanyol melalui tentera-tentera Islam. Sebaliknya bagi dunia Asia Timur seperti Pakistan, India, Bangladesh sehinggakan ke Indo-China juga Malaysia-Indonesia adalah melalui contoh tauladan dan aktiviti para ahli sufi. Begitu juga di bahagian Asia Tengah seperti Kyrgystan dan Russia, malahan kebanyakan pejuang kemerdekaan Chechnya adalah mereka yang mengikuti Tarekat Naqsyabandiah. Banyak lagi contoh-contoh yang boleh kita ambil dari lipatan sejarah Islam.

Lihat pula video ini …

Mereka hanyalah berzikir mengingati Allah. Zikr membawa maksud yang luas, jangan lah pula kita sempitkan pengertian zikr hanya dengan bersolat. Solat itu adalah ibadah wajib yang juga satu bentuk zikr kepada Allah seperti firmannya :

“Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku.”  Surah Taha: 14.

Namun, tidak hanya dengan bersolat sahaja. Kita digalakkan supaya mengingati Allah dalam apa jua keadaan sekalipun (ini penting untuk kita berterusan mengingati Allah). Bahkan apa yang anda lihat dalam video di atas dapat disokong dengan ayat berikut :

“(Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.” Surah Ali Imran:191

Pengalaman saya sendiri melihat golongan kanak-kanak lebih mudah diajak ke surau atau masjid jika ada aktiviti yang menarik perhatian mereka, salah satunya ialah majlis zikr tarekat. Anda sudah mengetahui resultnya jika kanak-kanak berusia 5-8 tahun diajak ke ceramah agama..haha. Mengikut perhatian saya sendiri kerana surau berdekatan rumah saya ada mengadakan majlis zikr tarekat seminggu sekali, kebanyakan kanak-kanak yang “melekat” berjemaah di surau bermula dengan mereka menyertai majlis zikr yang lebih kurang sama dengan video ke-2 di atas. Setelah hati mereka tertarik dengan masjid, tanpa perlu disuruh mereka akan datang untuk solat berjemaah di masjid tanpa ditemani ibubapa, bahkan ada kanak-kanak yang datang ke surau sedangkan ibubapa mereka tidak. Oleh itu, janganlah kita mudah menghukum sesuatu puak kerana mungkin mereka itu lebih baik dari kita atau sebaliknya sebagaimana mafhum ayat al-Quran surah al-Hujuraat:11. Sebagai penuntut ilmu, kita haruslah berlapang dada dalam masalah khilaf dan furu’ supaya kita tidak terjebak dalam aktiviti golongan yang fasik. Oleh itu, jangan sesekali berhenti dalam menuntut ilmu, kerana Sayyidina Ali K.W pernah berkata :

الناس أعداء بما جهلوا

Manusia akan bermusuhan dengan apa yang dia tidak tahu (jahil)

Dunia moden menuntut kita supaya lebih kreatif dalam berda’awah. Kalau ikut teori fizik, Islam itu bersifat elastik bukannya plastik. Jika ada yang melihat Islam itu bersifat plastik, maka itu adalah silap da’ie dalam men’tasawwur’kan Islam dengan betul. Islam memberikan kebebasan minda untuk kita berfikir, apatah lagi jika aqal kita digunakan untuk da’wah sepenuhnya. Kalau kita boleh menerima kumpulan nashid yang mendendangkan nashid dengan menggerak-gerakkan badan mereka kenapa pula tidak untuk majlis zikr sufi yang juga mendendangkan nashid serta zikrullah. Bahkan, majlis zikr itulah lebih afdal kita terima daripada sesetengah kumpulan nashid yang menlagukan nashid yang melekakan dan tidak menepati syara’. Sebaik-baik tarian adalah tarian Dervish.

**Perhatian : Tidak dinafikan banyak kumpulan sufi yang menyeleweng daripada syariah Islam. Tidak keterlaluan jika dikatakan banyak yang sesat dari yang haq. Pandai-pandai la membuat penilaian.

Saya tertarik dengan ulasan M.Fethullah Gulen seorang cendekiawan Islam masa kini di Turki dalam menyatakan ilmu tasawuf dalam bukunya “The Emerald Hill of Heart” :

Tasawuf itu adalah ruh kepada ilmu syariah. Dengan tasawuf, seorang Muslim akan melakukan ibadahnya (syariah) dengan ikhlas dan bersemangat berpandukan Al-Quran dan Sunnah.

Saya bukanlah pengamal tarekat apatah lagi ahli sufi.Masih lagi berusaha menimba ilmu-ilmu Allah yang teramat banyak. Ini sekadar pandangan peribadi berdasarkan tahap ilmu yang saya ada, tidak mustahil pandangan saya ini akan berubah kerana manusia berubah seiring dengan peningkatan Ilmu dan Zaman. Akhir kalam, saya kongsikan kata-kata yang dipinjam dari sahabat saya, Bro.Khalifah Ali :

Pandangan penuh cinta akan membuat setiap aib menjadi tumpul, sebagaimana pandangan kebencian yang selalu membuat sesuatu menjadi buruk (mahfudhat)

14 Years Old New Muslimah

This time I want to share this amazing interview copied from http://www.islamway.com, just to feed our thoughts!

Here the truth reveal….

The way she speaks is really impressive .. after my conversation with her .. I thought that I must tell her the fact that she is very mature .. please read her words .. and distribute it ..

IslamWay.com:
Dear Sister .. As-salamu alaykum wa rahmatu Allah sister , first of all .. Congratulations for accepting Islam

Sara:
wa alaikum assalam, thank-you

IslamWay.com:
Can you give us brief information about yourself ?

Sara:
My name is Sara, I am 14 years old and in high school. I live in the U.S.

IslamWay.com:
Welcome sister Sara .. I’m really amazed to see someone in your age searching for the truth .. let me admit that .. Can you tell us .. how did you know about Islam for the first time in your life ?

Sara:
Yes, the first time I heard about Islam was about 3 years ago, I was curious about God and religion and wanted to know what others believed. I started reading different materials and read about Islam. I was amazed by how much sense it made.

IslamWay.com:
Isn’t it kind of strange to start reading about religions when you were 11 years old .. is there is any special thing that you have other than other kids around you ?

Sara -smiling-:
I suppose it is strange to read about religion at 11, most my friends didn’t understand how I could be so interested in finding God. My family is Christian, and I have been raised in religion, so it seemed only natural for me to study religion thoroughly and decide on my own what the truth was.

IslamWay.com:
Did you read the Quran ?

Sara:
Not at that time, no.

IslamWay.com:
“A Muslim woman is oppressed and needs to be librated like the western women”… do you have a comment about this ?

Sara:
It saddens me that so many people in the world today believe that Muslim women are oppressed. I believe that we are the most liberated women on earth! To follow the guidelines Allah has given us is the most liberating thing any woman can do.

IslamWay.com:
Well .. from what you see in the west .. are the women there librated ?

Sara:
No, most women in the west are oppressed. We are used as sex symbols. Most women wear outfits that barely cover them, they use their bodies to get attention. We are expected to have ‘perfect’ bodies by the media’s standards, we are supposed to look and act a certain way, and we are expected to do whatever the media tells us to do, and that is to disrespect ourselves and Allah.

IslamWay.com:
So did you wear the hijab ?

Sara:
No I do not. I would like to very much, but my family is unaware that I converted to Islam, and I will wear the hijab after I tell them.
IslamWay.com:
You think that you will have problems with them after telling them ?

Sara:
I’m not sure. I suppose I am allowing my fear to keep me from telling them.

IslamWay.com:
I see .. Just ask Allah to give your the power and the patience to take this step .. and I guess all Muslims who are reading this interview now will make du’a for you to ease things in sha Allah ..

IslamWay.com:
What is the thing you liked most in the Muslims community ?

Sara:
I admire the dedication Muslims have to Islam, there is an amazing peace and grace that Allah gives to those who serve him as completely as they can. To many it may seem hard to follow Allah’s guidelines, but Allah gives every Muslim an amazing strength to help them. What I liked most about the Muslims I met was how friendly and caring they were.

IslamWay.com:
“Most of Muslims nowadays are not practicing Muslims  …” first of all .. what do you feel about that ? And is that why Islam is not spreading too fast? And what would you say to a none practicing Muslim ?

Sara:
1) I firmly believe that the statement “Most Muslims nowadays are not practicing Muslims .. ” is false. I do not believe you can truly be Muslim without being a ‘practicing Muslim’. Islam isn’t just a religion, it’s a way of life. That’s one of the many things I love about it.
2) Islam is one of the fastest growing religions in the world, I believe the reason for this is that people see the truth in it, and when they decide to live to serve Allah, they are given an amazing happiness and grace that others see and admire, that is what draws people to Islam.
3) Trust Allah, serve him completely, and he will give you the grace, peace, and happiness you need to be a ‘practicing Muslim’.

IslamWay.com:
What is your future plans ? Your dreams ?

Sara:
I’ve always had a dream: To become a leader in our world and once again help establish peace and good relations between different people.

IslamWay.com:
Do you have any plans for learning Arabic ?

Sara:
Yes. i LOVE languages. It’s something that i enjoy very much, and my parents support my Arabic education, I will hopefully begin taking a language course this Fall. My dad lived in an Arabic speaking country for years, and so he would help me study.

IslamWay.com:
oh i see .. Which country?

Sara:
Sudan (in Africa)

IslamWay.com:
Can you tell us in details how did you revert to Islam ?

Sara:
I had originally heard about Islam about 3 years ago, my parents found out that I was reading about it and discouraged me from doing so, studying it much further. Then last Fall I started high school at a new school that has a lot of Muslim students.
When I first started going there I remembered my studying and was curious about how they would act. My parents had told me Muslims were horrible mean, militant, abusive people. So I kind of expected them to be that way, I was wrong! The first couple of friends I made there were Muslims.

They were nice, friendly, caring people. I remember them talking about their God, and I was amazed by how much they loved Islam. I began very quickly began respect them, and quickly became very curious about their beliefs. A friend of mine asked them about Islam one day, and it turned into a several hour long conversation about Allah, and Islam, and daily life. I was surprised by how much sense it all made, and how happy they were. I began reading the Qur’an and looking for more information on the internet, and soon after I said the shahadah and converted to Islam. I’m still amazed by how happy and peaceful my life is. Allah has given me much strength in everyday life. Inshallah my parents will see this.

IslamWay.com:
In sha Allah .. May Allah reward you sister for your time… and may Allah keep you in the right path .. Amen .. As-salamu alaykum

Sara:
wa alaikum assalam, thank-you

Ma’salaam
Nazia Shaheen

Those whom Allah (in His Plan) willeth to guide He openeth their breast to Islam(Al Anʼam:125)
Allah is the Guide of those who believe to the Straight Way.(Al Hajj: 54)

Haruskah Menerima Upah dari Google Adsense & Nuffnang ?

assalamualaikum…

sekali-sekala apa salahnya kita kongsi-kongsi ilmu kan? malas nak taip entri sendiri. Aku copy je dari website ustaz zaharuddin UZAR. Walaupun blog aku tiada Google Adsense atau powered by Nuffnang tapi aku tahu ramai rakan bloggerz yang lain terlibat. So, sama-sama kita jadikan panduan supaya hidup lebih bermakna dan diberkati.

Upah Dari Google Adsense & Nuffnang : Haruskah?

Author : Ustaz Zaharuddin Abd Rahman www.zaharuddin.net

Salam ustaz, saya nak bertanya pasal satu advertisement blog yg bernama nuffnang ni. kalau kita letakkan subscribe nuffnang dan google adsense di blog, kita akan dapat duit upah kerana telah mengiklankan sesuatu produk. Soalan saya ialah, boleh ke kita ambil duit yang diberi dan apakah status duit tersebut? Harap UZAR dapat ulas. terima kasih

JAWAPAN

Saya tidak pernah meneliti perjanjian yang diletakkan oleh pihak Nufnang dan Google Adsense, justeru saya sukar untuk saya memberikan jawapan yang tepat dan specifik kepada kedua-dua penyedia ruang iklan tersebut.

Namun untuk tidak mengecewakan pihak yang bertanya, saya akan memberikan jawapan umum yang berupa panduan ringkas untuk menyemak status hukum dalam hal-hal yang melibatkan iklan dan bayaran darinya.

Sefaham saya, isu utama dalam hal ini adalah upah yang diberi kerana membenarkan ruang web atau blog kita digunakan bagi tujuan pengiklanan oleh pihak nuffnang dan google adsense, hasil dari kemudahan yang diberikan itu, kedua pihak tadi akan memberikan upah tertentu menurut cara tertentu.

Dari sudut aqad atau kontrak, susbstance atau inti utama kontrak sebegini jatuh dalam kategori aqad ‘menjadi wakil dengan tawaran upah tertentu’ atau  wakalah bil ujr. Atau lebih tepat, dalam hal ini pemilik web menjadi wakil memanjangkan iklan syarikat-syarikat dan produk yang tersenarai dalam senarai panjang google dan nuffnang (kerana biasanya bukanlah google dan nuffnang mengiklan barangan mereka sendiri tetapi barangan dan produk pihak lain)

Dalam konteks ini, kita selaku pemilik web dan blog dikira menjadi wakil pihak nuffnang and google untuk menyebarluaskan iklan mereka, sebagai timbal balas, ganjaran akan diberikan kepda pemilik web atau blog, berdasarkan formula kiraan tertentu sama ada berdasarkan jumlah klik dan sebagainya.

Secara ringkasnya, bagi menentukan hukum dalam hal ini beberapa perkara perlu diambil kira iaitu:-

  • 1) Autoriti : Autoriti pihak yang menyediakan tawaran, dalam konteks ini adalah Nuffnang dan Google. Jika telah disemak dan dipastikan kedua-dua pihak mempunyai kredibiliti untuk melunaskan janji dan tawarannya, satu peringkat semakan hukum telah lulus. Peringkat ini penting bagi memastikan tiada unsur gharar dalam penawaran mereka.
  • 2) Upah dan cara kiraan : Jumlah upah dan cara pengiraannya MESTILAH diberitahu dengan jelas dan boleh difahami oleh pihak pelanggan (kita). Jika perkara ini telah berjaya dipastikan dan difahami sebaiknya, tatkala itu lulus peringkat kedua semakan Shariah.
  • 3) Kandungan iklan : Kandungan iklan yang dipaparkan. Jika sekiranya kandungan yang terbit di ruangan iklan yang disediakan untuk google dan nuffnang itu memaparkan iklan yang TIDAK HALAL, seperti gambar wanita tidak menutup aurat, permainan berunsur judi, iklan forex trading, bank riba dan pinjaman riba dan apa sahaja iklan yang tidak halal, tatkala itu upah yang diterima kerana mengiklankannya juga turut haram sebagaimana kandungan iklan tersebut.
  • Prinsip Islam jelas dalam hal ini, setiap promosi produk dan iklan yang haram adalah haram juga mempromosikannya, maka setiap upah atas promosi sesuatu yang haram juga jatuh di dalam kategori haram. Dalilnya terlalu banyak antaranya adalah laknat nabi terhadap setiap golongan yang terlibat dengan arak, demikian juga riba. Juga firman Allah yang melarang kerjasama dalam hal yang membawa dosa dan permusuhan.
  • Saya difahamkan bahawa terdapat fungsi ‘filter’ atau pemilihan iklan yang boleh kita benarkan terpapar di web kita. Namun begitu, masih terdapat juga iklan-iklan yang tidak sewajarnya tersiar dan di luar kawalan pemilik web. Justeru, dalam menentukan keharusan penggunaan kedua-dua Nuffnang dan Adsense, hal seperti ini mestilah terlebih dahulu dipastikan terkawal dengan sempurna.
  • 4) Cara pembayaran ; Hal ini mestilah juga disemak dengan teliti bagi memastikan tiada unsur penipuan dan gharar.

KESIMPULAN

Jika keempat-empat peringkat iaitu semua lulus dan berjaya mematuhi hukum Islam, tatkala itu upah yang kita perolehi juga turut halal, demikian juga sebaliknya.

Perlu diingat sekali lagi, tulisan saya ini TIDAK MEMBERIKAN SEBARANG PENGESAHAN terhadap penggunaan google adsense dan Nuffnang, ia hanya memaklumkan garis panduan yang perlu diambil kira oleh sesiapa yang ingin menyediakan ruang iklan kepada kedua pengendali iklan terbabit.

Sekian

Post Navigation

%d bloggers like this: