Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Eid Mubarak !!

Rasanya belum terlewat posting kali ini sempena hari raya fitrah ni..huhu…Ramadhan telahpun berlalu…aku tak tahu apa kesannya ramadhan kali ini pada diriku. Bagi aku, diri ini masih belum berjaya sepenuhnya menempuh Ramadhan lalu. Astaghfirullah…..aku pohon kan keampunan dari Mu ya Allah !!

eid2

Apa yang pasti….yang lepas tu lepas la. Apa yang telah berlalu itu dijadikan panduan untuk menjalani kehidupan hari ini dan memacu kehidupan masa depan kearah yang lebih baik. Kerahmatan dan keistimewaan bulan Ramadhan masih lagi boleh dirasai kerana Islam menghadiahkan pula Puasa Sunat 6 hari di bulan Syawal kepada umatnya sebagai kesinambungan Ramadhan. ( pasal ni aku ingin juga komen tapi insha Allah dalam entri yang lain)

Raya tahun ni juga la berlakunya detik bersejarah dalam hidup aku dimana aku dapat bertemu dengan lebih kurang 1400 orang saudara-mara yang berasal daripada DNA yang sama. Hari keluarga yang pertama kali aku sertai ini amat berharga…letih pun ada juga sebab aku kena jadi ajk majlis ni dan raya pada tahun ni adalah raya yang paling sibuk sehinggakan tak sempat nak berziarah ke rumah saudara mara yang lain..maklumlah keluarga aku ni BESAR. 1400 orang tu baru sebelah ibu tak campur lagi sebelah ayah…bayangkan kalau kita dapat mengeratkan silaturrahim dengan 1400 org tu…imagine sendiri je la. Networking is important for entrepreneur….hahaha tu pesan lecturer entreprenuer aku…subjek yang aku pun tak tahu boring ke tak.

Hari raya ke-5 barulah aku ada masa untuk sahabat dan kawan-kawan…tu pun baru 5 orang je aku jumpa. memang suit la…aku jumpa 5 orang kawan pada hari raya ke-5…hahaha. Ingatkan aku dapat jumpa 6 orang kawan pada raya ke-6, rupa-rupanya Allah menghadiahkan aku seorang sahabat yang mampu menggantikan bukan setakat 6 orang bahkan 10 orang kawan pun boleh. Sahabat aku ni datang beraya kat rumah aku dengan family dia sekali..tau2 rupanya kami ni bersaudara…Alhamdulillah.. banyak betul waris aku ni. Aku rasa nak sebut je nama sahabat aku ni, nama dia Muhammad Hazim b. Hushim, student Medic kat USIM. Manalah tahu kot2 ada orang yang kenal dia baca entri ni…hehehe.. Ini lah semangat ukhuwwah yang diterapkan Islam, datang beraya rumah kawan tanpa perlu dijemput !. tak semestinya time raya je, hari-hari biasa pun amat digalakkan. Ziarah adalah budaya yang perlu dihidupkan kembali dalam masyarakat kita. Tapi janganlah kerap sangat ziarah ke sebuah rumah….bila kerap sangat akan timbul rasa jemu pulak…manalah tahu masa kita berziarah tu bukan masa yang sesuai bagi tuan rumah. Kalau jarang-jarang datang mungkin lain persepsi tuan rumah walaupun pada masa yang tak sesuai…tapi kalau dah kerap sangat tak ke naik menyampah tuan rumah tu..hehehe. Bagaimanapun kita jangan lupa pesanRasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam :

Jarang-jarangkanlah nescaya bertambah kasih-sayang…

Itu je la pesanku pada diri ku kali ini… ingatkan nak taip pendek je, tengok2 panjang juga jadinya…

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: