Saving Memoir

No more update after 1 December 2011 | moved to maktubat.wordpress.com

Kuih Tradisi Kelantan + Kuih Tradisi Makkah

assalamualaikum warahmatullah

Posting kali ni berkaitan dengan Kelantan Negeri Serambi Makkah dari sudut pandangan aku..hahaha. Oleh kerana ianya dari sudut pandangan aku, ikut suka aku la nak tulis pasal apa sekalipun, samaada positif atau negatif.

Aku tahu korang yang baca posting ni mesti suka makan. Samaada yang memang dah terlebih makan, cukup2 makan atau yang tak cukup makan macam aku ni hah. Memandangkan semua orang suka makan, kali ini aku nak persamaan antara makanan Kelantan dan Makkah. Sebab aku sukakan kuih-muih lebih dari nasi, aku komen pasal kuih-muih je, orang Kelate bila sudah makan mesti ada kuih wat basuh mulut lepah make…(mouth watering)..hehe.

Pada pandangan aku, dan juga pandangan masyarakat dunia & 1Malaysia….orang kelantan memang suka makan yang manis-manis. Dalam hal ni, aku geram jgak pada orang bukan Kelantan..walaupun tak suka makan manis tapi bila buat air…huh..manis melekit kat kerongkong aku ni hah. Orang Kelantan makan makanan manis pun tak minum air manis macam tu. ‘Ala kulli hal..apa2pun..sama dengan je orang Kelantan dan bukan Kelantan. Aku tak mahu meneruskan repekan meraban aku ni. Jom kita usha-usha kuih muih Kelantan.

Gambar sebelah ni menunjukkan sejenis kuih tradisi yang terkenal dan rasanya takkan pupus di Kelantan. Nama diberi Buah Tanjung. Jangan risau, aku tak lari dari topik..ape kaitannya dengan kuih-muih kat Makkah? Orang arab Makkah pun makan kuih ni jugak ke?

Bukan itu yang aku maksudkan, setentunya rasa kuih-muih yang manis menjadi persamaan. Bukan manis biasa, tapi manis bergula. Kalau nak bandingkan dengan rasa manis, memang sifat kuih itu manis. Yang ini lain..manisnya bergula.. Siapa yang dah pernah sampai ke Makkah atau negara2 Arab pasti pernah merasa kemanisan kuih mereka.

Aku rasa tak perlulah aku terangkan satu-persatu pasal kuih-muih ni. Apa yang pasti, aku dah pernah merasa semua kuih-muih ni samaada yang Kelantanese atau Makki. Fokus kita adalah MANIS BERGULA & BERLEMAK..kuih arab biasanya manisnya berlemak sedikit berbeza dengan kemanisan kuih Kelantan.

Baklava ( Makkah )

Kuih Jala Mas ( Kelantan )

Kuih Basbousa ( Makkah )

Tapai pulut ( Kelantan )

Kuih Looqemat ( Makkah )

Kuih Putri Mandi ( Kelantan )

Kuih Boughasa ( Makkah )

Cukup dah tu…penat mengupload gambar ni bila internet cam sial..kuih-muih di atas memang sedap untuk dicuba bagi yang belum merasanya..resepi bagi kuih-kuih arab tu boleh je cari kat internet, boleh cuba buat sendiri..tak perlu susah-susah nak pergi negara Arab. Bagi yang malas nak tanya Mr.Google, aku bagi satu link..sila click disini . Tapi tak dapat rasa yang ori le… kat Kuala Lumpur ada banyak restoran arab, so anda boleh pergi makan kat situ dan cuba dessert yang dijual..setentunya MAHAL…yang perutnya ada external tank tu mesti dah rasa kosong perut…air liur meleleh tengok gambar kuih di atas..hahaha.

Single Post Navigation

One thought on “Kuih Tradisi Kelantan + Kuih Tradisi Makkah

  1. Salam, thank you a lot for sharing the infos.. Love it!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: